webForumDet fria alternativet

Välja databas

12 svar · 344 visningar · startad av roady

roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg

Vet inte riktigt var jag skall posta det här, men hittar heller inget när jag söker...
Jag vet att alla har olika uppfattningar när det gäller att välja databas.... men, hjääälp!!!

Jag jobbar med ASP och använder för tillfället Access, men medan sajter växer så kanske man skall börja fundera på kraftigare databashanterare, så varför inte göra det med en gång ;)

Frågan är:
vad skall jag använda?
vilka för och nackdelar finns det?
hur användarvänligt är det?
vilket operativsystem går det på (apache/linux/windows)?

Jag skulle bli jätte jätteglad ifall någon kunde ordna upp tankarna för mig lite :bire

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

MySQL är ju ett alternativ, den saknar en del features som Access har men är mer skalbar (exempelvis eftersom den köras på en annan maskin än webbservern) och stöder större databaser. Funkar bra på både Windows och *NIX. Hur "användarvänlig" den är beror väl på användaren, jag personligen har jag inget emot att sitta och knacka SQL-kommandon för administration och så. Det finns en massa grafiska administrationsverktyg, men jag har ingen större erfarenhet av dem så jag ska inte uttala mig om dem.
Nackdelar: Saknar kaskaderande updates/deletes och har taskigt stöd för lite mer avancerade SQL-frågor. Lite halvdan vad gäller transaktioner.
Men den är gratis, vilket är trevligt.

Är det bara spango som kan något om databaser????

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Hur mycket får databasen kosta?
Har du tillgång till olika databaser på ditt webbhotell?

MySQL verkar trevlig, och är ju som sagt ganska billig.
En annan databasserver som är gratis och som jag hört mycket gott om är PostgreSQL, men jag har inte testat den själv.

Själv har jag i stort sett bara jobbat med Microsoft SQL Server, och den är ju förbaskat bra enligt min mening, men den kostar därefter...

I övrigt tycker jag att spangos inlägg var bra.

Mvh,

Den enda tillgången för databaser som jag har nu är en Windows 2000 Server och Microsoft Access... Och hemma kör jag Windows XP Pro med Access.

Så smidigast borde det vara ifall det funkade på en IIS-server. För jag vet inte riktigt hur intresserade kommunens tekniker är att installera något annat :(

Som jag skrev innan så har jag inte riktigt klart i huvudet än vad som hör till vad, och vilket som är kompatibelt med varandra!
Kan jag exempelvis använda Oracle eller DB2 eller MySQL eller något annat (vad det nu finns för något) med en IIS?
Eftersom det är kommunen vi snackar om så får priset helst inte sticka i taket för då blir det ju aldrig av :l

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Du kan använda i stort sett vilken databasmotor som helst om du kör webben på en IIS.

Oracle kostar massor (de ville ha 130,000 kr för att jag skulle få sätta upp en testserver med max en klient), och db2 är inte heller helt gratis.

MySQL verkar vara ett gott val, inte minst eftersom den är gratis. Den fungerar bra ihop med asp-lösningar på IIS om man vill, och även mycket bra med PHP/Apache-applikationer om man hellre vill det.

Mvh,

ojdå, så mycket.... vilka as :l

Men kanske man i sådana fall borde titta lite närmre på MySQL.
Tackar för de bra tipsen/guidningen :D

beikerMedlem sedan juli 200185 inlägg

interface till mySQL:
http://www.anse.de/mysqlfront/

PostgreSQL var ett bra påpekande, den är som sagt gratis men stöder "allt" som man saknar i MySQL. Dock är den inte lika snabb, har jag hört.
Den går att köra på Windows, men bara om man har CygWin installerat, annars får det lov att bli *NIX.

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Vad man bör tänka på är att varken MySQL eller PostgreSQL är helt gratis, de ingår i ett licenseavtal under GNU, dvs GPL ( General Public License ). DBMS:arna är fria att använda så länge de inte används i komersiellt syfte - då får man betala ( Inga stora summor alls, vad jag har hört ).

Däremot finns det ju trial-versioner av DB2 och Oracle om du vill testa dem. Hänvisar till ett av sgtpeppers svar ang. DBMS's i en tråd i Java-forumet: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=341317#post341317

PostgreSQL är inte GPL:ad, den distribueras under BSD-licens vilket gör att man får göra i princip vad som helst med koden. MySQL är mycket riktigt GPL:ad, men den är OK att använda i kommersiellt syfte utan att betala en spänn förutom i vissa specialfall. http://www.mysql.com/support/arrangements.html

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Ah, jag som har missat. Helt riktigt spango, sorry och tack för upplysningen. :)

Va glad jag blir...

jättemånga fina svar ;)
får testa några av dem och utvärdera vilket som känns bäst!

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb