Sthlmsbörsen sparar ständigt alla kursvärden för aktier. Vad är det för typ av databas som sköter sådana. Dessa databaser måste ju innehålla hur många poster som heslt, hur löser de det?
Andreas
9 svar · 427 visningar · startad av AG
Sthlmsbörsen sparar ständigt alla kursvärden för aktier. Vad är det för typ av databas som sköter sådana. Dessa databaser måste ju innehålla hur många poster som heslt, hur löser de det?
Andreas
Om jag inte minns helt fel så kör börsen Oracle tillsammans med ett handelssystem som kallas SAXESS (Stockholm Automated eXchange).
Hur stora kan sådana databaser bli? Det handlar ju om, näst intill, obegränsat med poster. Som exempel vad klarar t.ex en mysql-databas av?
Andreas
Hur stora kan sådana databaser bli? Det handlar ju om, näst intill, obegränsat med poster
Dom kan bli i princip hur stora som helst, moderna kraftfulla relationsdatabaser som t.ex Oracle, DB2 etc. kan lastbalanseras och köras i stora kluster och kan hantera enorma mängder data, eller köras på en eller flera feta stordatorer vilket är fallet hos de flesta banker/försäkringsbolag som hanterar sinnesjukt mycket data.
Någon som vet vilken db Google använder?
SgtPepper glömde MS SQL Server (med flit... :) ). Detta är en riktig arbetshäst, som tillråga på allt är ganska så enkel att kofigurera.
Exempelvis så klarar (MS SQL Server 2000) av 26000 samtidiga användare utan svarstider i ett SAP affärssystem.
Utan att starta ett "vilket är bäst krig" så har de "stora" databasdrakarna väldigt bra produkter. Man behöver egentligen inte tänka på datamängd/accesstider mm. Det finns nästan inga övre gränser...
Vissa speciella applikationer kan mycket väl ha en egenutvecklad databasmotor där endast det nödvändigaste finns med av prestandaskäl.
/T
Och Google?
Jag tror faktiskt att de kör egenutvecklade grejer (på Linux, såklart ;) ).
Skrev faktiskt mysql-databas :)
Anledningen till att detta problem ter sig är attjag kommer spara loggfiler i en applikation var 5min kanske. Om det är 10 000 användare av systemet blir det endel poster per dag. Dock finns ett program som sammanfogar alla dessa loggfiler till en var 24h
http://www.mysql.com/doc/T/a/Table_size.html
Så MySQL klarar av rätt mycket data. Hur lång tid det tar och hur mycket kräm som tas i anspråk är en annan fråga, men det beror mest på den fysiska designen av databasen.