webForumDet fria alternativet

MySQL/Java-hjälp sökes (för utveckling av mobil tjänst)

Databaser & SQL

0 svar · 245 visningar · startad av Mattias

Medlem sedan mars 2000205 inlägg
Frågan#1

För ett par veckor sedan tog jag mig till final i en studenttävling för idéer till mobila tjänster, vid namn MISA , som anordnas av bl.a Sony-Ericsson, Europolitan och Accenture.

Nu är det tänkt att jag ska utveckla min tjänst själv innan den 5 maj. Problemet är dock att jag är helt novis på de programmerings- och databasspråk vi ska använda (vilka det inte informerades om i samband med min tävlingsanmälan).

Utvecklingen kommer att ske via programmering/modifiering av servlets i Java (och eventuellt även lite XML). Min tjänst kräver emellertid även att data infogas via en servlet i en MySQL-databas. Denna databas finns installerad på den server som MISA tillhandahåller för mina java-filer och det är tänkt att man ska arbeta mot den via unix/linux-gränsnitt.

På grund av ovanstående vädjar jag alltså om hjälp/tips från er som har kunskaper i MySQL och/eller kanske till och med har kunskaper i hur man manipulerar MySQL-data via javaservlets. Jag har visserligen små kunskaper i SQL efter lite ASP-programmering, men vad jag förstått är MySQL- och java aningen mer svårtillgängligt. Min tjänst är emellertid väldigt enkelt utformad (i sitt grundutförande), så det rör sig inte om någon "avancerad" SQL- och javaprogrammering. Vidare har jag tillgång till exempelfiler som illustustrerar en del av funktionaliteten kring min tjänst. Men eftersom jag är så pass oerfaren inom java/SQL, så tvingas jag ändå söka efter hjälp för att komma framåt i utvecklingen.

Jag är evigt tacksam gentemot de som tar sig tid att bistå med hjälp eftersom jag tror på min idé/tjänst och tycker att det vore olyckligt om den inte färdigställas. Värt att nämna är att det (enligt tävlingsreglerna) är fullt tillåtet att få utomståendes hjälp av vänner och bekanta för att utveckla/färdigställa tjänsten.

Om ni är intresserade av att hjälpa en novis på vägen och/eller är nyfikna på vad tjänsten/utvecklingen går ut på så tveka inte att maila mig på mnilsson@home.se.

Tack på förhand!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)