ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg
Jag har ett mystiskt problem när jag vill presentera värdet ur en SQL server databas i en asp sida.
Om jag har lagt in till exempel en adressbok i en tabell och ska visa den i en asp sida så har jag mig märkt att det är viktigt hur jag läger in RS i tabellen. Står till exempel telefon längst ner i själva SQL databasen på servern så måste jag visa den i asp sidan också längs ner.
Lägger jag den bredvid till exempel namn som är längst upp i SQL databasen så skriver inte asp sidan ut dom andra RS. Varför och vad kan man göra åt det? Är det en inställning i SQL servern?
Detta problem hadde jag inte när jag körde i access, fick det när jag lade över den till SQL server.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Det är en begränsning i ADO när du använder fält av datatypen Text / nText i SQL Server.
När du ska använda data i en ASP-sida skall du:
*) Specificera fälten i SQL-frågan med Text-fälten sist.
*) Lägga in fältvärdena i variabler i den ordning fälten är specificerade i SQL-frågan
*) Använda variablerna.
Exempel:
Set objRS = objConn.Execute ("SELECT intField1, TxtField FROM tblTable")
While not objRS.Eof
intField1 = objRS("intField1")
strTxtField = objRS("TxtField")
objRS.movenext
Wend
Response.write "Här kan jag använda värdena hur jag vill! " & strTxtField & " - " & intField1
Du bör iofs haft problemen i Access också om du använt PM/Memo. Är du säker på att du behöver använda Text/nText? Ett varchar-fält kan rymma 8000 tecken, kan det vara nog?
Mvh,
ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg
Tack för hjälpen, nu fick jag lite andra möjligheter att lösa problemet, och det var Text / nText som spökade.....