Är det någoting fel på denna fråga?
SELECT Top 1 * FROM tblTopics INNER JOIN tblReplies Order by message_date
Ska alltså hämta från två tabeller...
12 svar · 276 visningar · startad av Rinaldo
Är det någoting fel på denna fråga?
SELECT Top 1 * FROM tblTopics INNER JOIN tblReplies Order by message_date
Ska alltså hämta från två tabeller...
hmm... Hur gör jag det?
Jag vill hämta message_date från båda tabellerna och och samtidigt ha en order by message date så jag bara väljer en post från de båda tabellerna... Den som är nyast...
Vilket fält i den ena tabellen ska kopplas mot vilket fält i den andra? Om du ska joina tabellerna, så måste du ha något att joina på.
Mvh,
Din tabelldesign ser konstig ut. Varför behöver du blanda in topic i sammanhanget?
Jag skulle lägga alla inlägg i en tabell, även det första i varje topic.
Alltså.... Detta är ett forum. Jag vill hämta den senaste posten gjord i forumet oavsett om det är en tråd(i tblTopics) eller ett svar(i tblReplies).
Jag ska ju bara hämta en av dessa poster alltså måste jag jämföra i vilken av det nya tabellerna, den nyaste posten finns, och hämta den.
Hur gör jag då?
Du får göra en union.
select top 1 * from (
select userid,mesageDate from tbl_replies
union
select userid,mesageDate from tbl_topic)
order by messageDate desc
Det viktiga är att du har samma antal kolumner och samma typer i de båda select-frågorna som du gör union på.
sqlLastPost="select top 1 * from (
select author_ID,message_date from tblReplies
union
select author_ID,message_date from tblTopics)
order by message_datee desc"
rsLastPost.Open sqlLastPost, Conn
Set rsLastPost = Server.CreateObject("adodb.recordset")
"&rsLastPost("message_date")&"
Oavslutad strängkonsonant blir det nu... :q
Löste med larsGs fråga... hade råkat ta bort ett " i slutet, tack
En sak till... var ska jag sätta where om jag vill bestämma vilka poster jag vill hämta?
sqlLastPost="select top 1 \* from(select message_date, author_ID from tblReplies union select message_date, author_ID from tblTopics) where forum_ID = '"&strForumID&"' order by message_date desc"?
Du kan lägga den där, men då måste du ta med forum_id i de båda select-satserna i unionen annars så får du lägga ditt where-villkoren i varje gren av unionen.
tackar :)