webForumDet fria alternativet

Hur många poster/stor kan en db bli?

Databaser & SQL

9 svar · 546 visningar · startad av Dontawi

Medlem sedan mars 200215 inlägg
Frågan#1

Hur många poster kan access-db innehålla och hur stor kan den bli maximalt i filstorlek?

Har följande struktur i en tabell:

Field1 Text 10 chrs
Field2 Text 8 chrs
Field3 Text 255 chrs
Field4 Text 255 chrs
Field5 Memo Unlimited chrs

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har nån Access Db med 5000000 Fem Miljoner poster
Kan inte se några problem utan dom ligger väl mera på säkerhet och administration.
Tänk på aktiva och passiva poster dvs tiden kanske skall gallra!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

1 GB är smärtgränsen för Access (97), enligt hjälpfilen. Enligt hjälpfilen i Access 2000 är maxstorleken 2 GB, men det står inget om hur länge det faktiskt går bra att använda databasen.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Har använt en accessdatabas (access 97) som var på runt 150 MB. Den var riktigt seg...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Den jag har är på ca 500Mb
Otroligt snabb i sökningar ändå.
Fråga då förstås
Vad vill du med databasen?
Ha en statisk, inga problem
Ha en dynamisk! Enkelt.
Lägg upp så att du har en levande kärna.
Sen är det bara att köra.
Tror du att dessa gränser är för snäva???

Medlem sedan mars 2003106 inlägg

Har kört en Access 2000 databas med ca. 2.000.000 poster i en tabell med cirkus 30 kolumner, största delen av kolumnerna med datatypen char dessutom... Ingen dröm precis.

MDB-filen var ungefär 1,5 GB stor. Allt fungerade som det ska men det tog ett jäkla tag att köra mer avancerade frågor mot den. Annars inget att klaga på.

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

spango skrev:

1 GB är smärtgränsen för Access (97), enligt hjälpfilen. Enligt hjälpfilen i Access 2000 är maxstorleken 2 GB, men det står inget om hur länge det faktiskt går bra att använda databasen.

2 GB är max för en .mdb-fil (nu för tiden... Access 2K+). Däremot går det hur bra som helst att länka mellan flera .mdb-filer.

Om det nu är så att man har en databas på över en gig, så bör man fundera på att ivarjefall byta tilll åtminstonde MSDE och köra ett databasvänligt DBMS.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Som riktmärke ska man ha max 100 000 poster i Access (givetvis kan man ha fler, tills maxgränsen för filstorleken är nådd).
Men över 100 000 poster ska man se sig om efter något annat alternativ, lämpligast är väl MSDE på ett enanvändarsystem, MSSQL sever på ett fleranvändarsystem.

Uppgifterna är från min kollega, skrivbordet bredvid, som är ett "databashelgon"...

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Toonster skrev:

Uppgifterna är från min kollega, skrivbordet bredvid, som är ett "databashelgon"...

Vi får la se vad LarsG, also known as databasguden, har att säga. :o ;) Hans svar är i stort sett alltid intressanta. :)

Bra att veta sånt här, nån gång.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Allt det här med hur snabba sökningar går i databasen har också mycket med att göra hur databasen är utformad och vilken kod/drivrutin som kommunicerar med den. Dessutom kan in-ut-frekvensen jämföras med att 250.000 personer skall se en koncert i Globen, och insläppet sker i en kö, genom en dörr, där alla står i en kö, som är en person bred.

Personligen skulle jag inte lita för mycket på en Access-databas med hundratusentals eller miljontals rader i, såvida man inte har ett jävligt tajt backupschema. Det är även rekommenderat att komprimera databasen med jämna mellanrum (tar bort inaktiverade blankrader och dödspace i datafilen). Det går även att göra programmatiskt, även om man får spärra åtkomsten till databasen för "alla" andra under tiden.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)