phazer23Medlem sedan feb. 2001256 inlägg Behöver lite hjälp....
Sitter och försöker få denna "funktion" att fungera.. Men det enda den gör är att den loopar resultatet från PC tabellen ett antal gånger.. Har en loop längre ner på sidan.. När jag försöker med bara en tablell och gör samma sak funkar det perfekt.. Nån som kan detta lite mer än jag ??
SQL = "SELECT m.*, p.* From PS2 m, PC p where m.utgivet > #" & Now() & "# OR p.utgivet > #" & now() & "#"
Testa att joina ihop tabellerna:
SQL = "SELECT m.*, p.* From PS2 m, PC p
where m.nyckel=p.nyckel
AND m.utgivet > #" & Now() & "# OR p.utgivet > #" & now() & "#"
m.nyckel och p.nyckel är alltså de kolumnnamn som binder ihop tabellerna...
phazer23Medlem sedan feb. 2001256 inlägg Tror du missuppfatat mig lite.. Det är inget som binder ihop tabellerna....
utan jag vill få fram all info från tabellerna där datumet ligger framåt i tiden..
skymanMedlem sedan juli 20012 450 inlägg "SELECT * FROM PS2 m INNER JOIN PC p ON m.nyckel=p.nyckel WHERE m.utgivet >= #" & Now() & "# "
Kanske...
phazer23Medlem sedan feb. 2001256 inlägg Som jag svarade lolukokasos..
Tror du missuppfatat mig lite.. Det är inget som binder ihop tabellerna....
utan jag vill få fram all info från tabellerna där datumet ligger framåt i tiden..
DVS det finns INGET kolumner som är länkad i access mellan tabellerna
När man hämtar data mellan två tabeller utan att länka ihop dem så kan man säga att man får en multipliceringseffekt. Det lät i början som ditt problem var av sådan karaktär...du fick ut allt från den ena ett antal gånger.
Jag tror fortfarande att du bör joina ihop tabellerna för att få rätt resultat. Beskriv gärna hur dina tabeller ser ut, kanske att du skulle göra det i sql-forumet men det får moderatorn avgöra huruvida denna tråd ska flyttas eller inte... :D
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det är nog inte helt omöjligt att denna tråd hör mer hemma i SQL-forumet. Jag tror jag tar och flyttar den dit. ;)
Är de två tabellerna lika rent designmässigt? Jag skulle inte rekommendera en sådan datamodell, utan snarare använt mig av en tabell med ett fält som bestämmer om vi pratar PS/2 eller PC.
Om tabellerna ser likadana ut kan man använda sig av UNION.
SQL = "SELECT * From PS2 WHERE utgivet > #" & Now() & "# UNION SELECT * From PC WHERE utgivet > #" & Now() & "#"
Mvh,
phazer23Medlem sedan feb. 2001256 inlägg Tack Anders det funkade....... Nu var det dock itne så att det var frågan om PS/2 utan Playstation 2 och PC spel ;) . Men nu funkar det som det skall..
Kanske skall tillägga att det INTE är jag som skapat databaserna utan jag fick dom till mig som dom var och stränga order om att inte ändra nått i hur dom var upplagda.... :(