Godkväll!
Undrar vilket sätt som är det bästa, med för och nackdelar för att kryptera ett varchar-fält som innehåller lösenord? På vilket sätt får man högst säkerhet?
8 svar · 424 visningar · startad av Pace
Godkväll!
Undrar vilket sätt som är det bästa, med för och nackdelar för att kryptera ett varchar-fält som innehåller lösenord? På vilket sätt får man högst säkerhet?
"Bäst" finns det inget som heter, men allt har ju sina fördelar.
Ett sätt är att använda irreversibel kryptering (typ PASSWORD-funktionen).
:) Det "enda" som kan knäcka det är brute force- eller uppslagsboksattacker.
:) Okomplicerat (inbyggda funktioner i DBMS:en).
:( Att inte kunna dekryptera saker kan ställa till med problem, men de flesta går dock att lösa rätt lätt.
Man kan även använda reversibel kryptering, med publika och privata nycklar (typ PGP).
:) Mycket svårt att dekryptera om man inte har den privata nyckeln.
:) "Enda" svagheten är brute force/uppslagsböcker.
:) Allt går att komma åt.
:( Krångligt...
Sen kan man ju låta bli att kryptera.
:) Superenkelt.
:) All data är lätt att få tag på.
:( Har man någon bakdörr öppen i systemet kan obehöriga lätt komma åt lösenorden.
Jag röstar för kryptering m.h.a. PASSWORD eller liknande om du ska använda dig av en databas.
Jag tackar för det!
Angående PASSWORD(), den går väl inte att dekryptera tillbaka (irreversibel kryptering)? Eller har jag missuppfattat användningsområdet för den?
Samt, hur fungerar de här om man jämför med varandra:
* MD5
* Encrypt
* Encode/Decode
Mm, PASSWORD är irreversibel. Jag vet inte vilken som är "bäst" om någon nu är det, men PASSWORD är den som används internt av MySQL för att kryptera lösenord, så jag skulle misstänka att åtminstone MySQL-folket är ganska nöjda med den.
Men om vi säger att man vill kunna se lösenorden, hur gör man då (med password dvs)?
Man brute force-crackar :)
Huh? :q
Brute-force:
"Brutal kraft", det vill säga, angrip säkerheten genom att testa alla kombinationer av nycklar. Kan av förståeliga skäl ta väldigt lång tid om man inte har extremt kraftfull beräkningskraft.
Ok, jag ville ha ett svar i stil med "jamen då gör du så här" :e
Men jag är dock fortfarande klyven. Vilken metod ska/bör jag välja för att kunna lägga till/läsa/redigera datan? Encode/Decode?