Vilka konventioner gäller för namngivning av tabellnamn, fältnamn, etc i databaser?
Namngivning av tabellnamn
6 svar · 345 visningar · startad av kristoffer
Hej, ungersk notation är det man brukar använda:
Tex:
tblCity
fldName eller subtypen på fältet strName, intTotal etc
Finns en hel lista på microsofts sida om detta.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q173738
mvh Jörgen :)
Det finns nästan lika många konventioner som det finns programmerare, så vad är du ute efter?
Tack för länken.
Jag är ute efter någon typ av "standard"/universitets/microsoft namngivning.
Hur namnges en tabell som beskriver ett många-till-många-samband. Någonstans har jag sett att man skriver tblFooLinktblBar. Är det rätt?
Skall tabellnamn vara i plural?
Skall fälttypen namnges enligt fldStreetaddress eller strStreetaddress?
Skall nyckeln i en relation namnges enligt fldUsers_id (om den andra tabellen Users har ett fält som heter id) eller fld_UsersId?
Mycket i namngivningen är en smaksak.
Det finns ett gammalt- och ett nytt system för konventioner som kan användas när man döper t ex fältnamn genom att sätta ihop många ord. När man gör på det viset brukar man använda verb för att så enkelt som möjligt få en beskrivning av fältet/parametern/tabellen/variabeln/konstanten etc.
äldre system:
Att använda enbart små bokstäver och separera orden med en underscore ( _ )
Ex:
str_street_address
det nyare systemet:
som brukar användas i de flesta högnivåspråk, t ex Java. Då skriver man alltid första ordet med små bokstäver (gemena) sedan har man begynnelsebokstaven i varje nytt ord med stor bokstäv (versal).
Ex:
strStreetAddress
Hur man namngiver är egentligen upp till var och en, men det viktigaste är att vara konsekvent och göra lika dant över allt.
mvh Jörgen :)
Jag, och många med mig, brukar ha så deskriptiva namn som möjligt på kolumnerna, som i normalfallet ska vara engelska substantiv i singularform. (Jag hyser stark avsky mot ungersk notation ;) )
Jag gör som spango. Tabellerna namnger jag i pluralform och även jag anser att ungersk notation är av djävulen sänt. Jag menar, man måste ju inte specificera att Users är en tabell genom att smacka på tblUsers för att veta att det är just en tabell, det framgår rätt klart ändå...