Kan någon här visa mig var jag hittar info om vad det är för skillnad mellan Primary, Index och Unique i MySQL manualen, har försökt men jag tycker att manualen är väldigt rörig.
MySQL och Index
2 svar · 399 visningar · startad av Elric
En eller flera kolumn kan ingå i en primary key. Det innebär att dessa kolumner tillsammans måste vara unika. En kolumn som ingår i en prmary får inte innehålla null. Det går bara att definiera en primary key per tabell.
Ett unique attribut kan gälla för en eller flera kolumner i en tabell och innebär att dessa kolumner enbart får innehålla unika värden. De kolumner som har attributet unique kan innehålla null. Det går att ha flera unique i en tabell.
Ett index används för att få snabbare sökningar och sorteringar. När man skapar ett index så gör databashanteraren en kopia av det data som finns i de kolumner som ingår i indexet. I indexet finns det också information så att man kan hitta motsvarande post i den riktiga tabellen.
Datat sorteras med avseende på de kolumner som ingår i index så om man ställer ett villkor på en kolumn som ingår i ett index så kan man göra en binärsökning för att hitta rätt post jämfört med att läsa varje post i tabellen.
Om man lägger till eller tar bort poster ur tabellen så uppdateras också indexet automatiskt.
Tack för infon :)