TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg Problemet är följande
Select Companyname,City, Fname,Lname,Contactid from NKu_ContactPerson join NKu_Company on
NKu_ContactPerson.Companyid = NKu_Company.Companyid where Contactid in
(Select Contactid from Nku_responsible where personid = 1 and responsiblefromdate är det högsta )
Det kan alltså förekomma poster som nästa är likadana med skillnaden att responsiblefromdate är olika högt !
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Select Companyname,
City,
Fname,
Lname,
Contactid
from NKu_ContactPerson np join NKu_Company nc
on np.Companyid = nc.Companyid
join NKu_responsible nr
on nc.contactid = nr.contactid
where responsiblefromdate in
(Select max(responsiblefromdate)
from Nku_responsible
where personid = 1
and contactid = nr.contactid )
TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg Det funkar inte riktigt får följande felmeddeland..
Server: Msg 207, Level 16, State 3, Line 18
Invalid column name 'contactid'.
Server: Msg 209, Level 16, State 1, Line 18
Ambiguous column name 'ContactId'.
Select Companyname,City,Fname,Lname,Contactid from NKu_ContactPerson np join NKu_Company nc on
np.Companyid = nc.Companyid join NKu_responsible nr on nc.contactid = nr.contactid where responsiblefromdate in
(Select max(responsiblefromdate) from Nku_responsible where personid = 1 and contactid = nr.contactid )
Men det är nära det känns ;)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Select Companyname,City,Fname,Lname,np.Contactid from NKu_ContactPerson np join NKu_Company nc on
np.Companyid = nc.Companyid join NKu_responsible nr on nc.contactid = nr.contactid where responsiblefromdate in
(Select max(responsiblefromdate) from Nku_responsible where personid = 1 and contactid = nr.contactid )
TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg Jag får tyvärr fortfarande följande felmeddelande.
Det borde vara det feta som blir fel eller ?
Jag har provat lite allternativ men får det inte att funka :(
Select Companyname,City,Fname,Lname,np.Contactid from NKu_ContactPerson np join NKu_Company nc on
(Select max(responsiblefromdate) from Nku_responsible where personid = 1 and [b]contactidb[/b] = nr.contactid )
Server: Msg 207, Level 16, State 3, Line 1
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Select Companyname,City,Fname,Lname,[b]nr[/b].Contactid from NKu_ContactPerson np join NKu_Company nc on
Nu då.
TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg Tyvärr inte !
Server: Msg 207, Level 16, State 3, Line 6
Invalid column name 'contactid'.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Kan du beskriva vilka kolumner som finns i vilka tabeller.
TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg Okej så här ser det ut !!!
Nku_Responible
---------------------
Personid,int
Responsiblefromdate,datetime
Contactid,int
Nku_ContactPerson
--------------------------
Contactid,int
Fname, Nvarchar
Lname,Nvarchar
CompanyId,int
mm,
Nku_Company
------------------------
CompanyId,int
Companyname,text
City,text
Det jag vill ha fram är:
Companyname,City,Fname,Lname,Contactid på alla kontakter en viss person är ansvarig för(Personid i Nku_Responible) För att en person ska vara ansvarig för contacten så ska den ha högst Responsiblefromdate i Nku_Responible.
ett contactid kan ju förekomma på många personer men det är det med det högsta Responsiblefromdate som gäller de överiga är för att man ska kunna föra statistik på tex contact byte mm....
Hoppas det hjälper......
Jag vill till Sp ha ett personid som inparameter alltså !
Tack föresten för att du tar dig tid.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg create procedure spproblem2 @personid int as
Select Companyname,City,Fname,Lname,nr.Contactid
from NKu_Company nc join NKu_ContactPerson np
on nc.Companyid = np.Companyid join NKu_responsible nr
on np.contactid = nr.contactid
where responsiblefromdate in
(Select max(responsiblefromdate)
from Nku_responsible
where personid = nr.personid
and contactid = nr.contactid )
and nr.personid = @personid
Jag hade blandat ihop lite prefix tidigare så förhoppningsvis ...
Jag vände på ordningen i första joinen på grund av personliga estetiska skäl.