webForumDet fria alternativet

Skillnad på Int och Numeric i SQL?

6 svar · 273 visningar · startad av brw

brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg

Vad är skillnaden på att använda Int och Numeric i SQL-server... är det inte samma funktionsmässigt?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Int är heltal

Numeric är decimaltal

hmm..

jag har fan använt numeric i tabeller med hänvisningar till id i andra tabeller... det fungerar men rekommenderar du att byta?

finns det nån nackdel? tar det mer plats?

Jo, decimal/numeric tar mer plats än int.
Jo, jag skulle nog rekommendera att byta.

ok

jaja.. då byter jag.. borde ju inte bli några problem...

en annan fråga

när man kör access 2000 som databas så är det största fältet 255 tecken förutom PM eller vad det heter....

är det bättre att ha flera 255 fält och koppla ihop de om längden på en variabel överstiger 255 tecken typ sätta in resterande om det skulle vara 300 så har du 255 i text1 och sen delar man upp den så 45 kommer i text2 osv? eller ska man ha PM... det sägs ju att den tar hur mycket data som helst och då borde det väl ta plats om man har ett sånt fält som det inte är så mycket i eller kanske inget alls?

har du nån erfarenhet av det?

Jag har ingen erfarenhet av access, men jag skulle nog rekommendera att du använder memo.
Det tar bara så mycket plats som du har data. Nackdelen är att memo-fält måste behandas lite annorlunda i ADO.

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag är rätt tveksam till vinsten med att dela upp ett inlägg, även om jag förstår att intentionen är en snabbare tjänst.

För det första behöver man inte läsa in *ALLT* i databasen på en gång, för det andra blir en GetRows() en rätt bökig och okonventionell historia och för det tredje finns det mycket annat man kan optimera innan man tar sig ann att dela upp en lång post i flera mindre.

Eller är det min kunskap som är i tunnaste laget??

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)