webForumDet fria alternativet

Hjälp!

5 svar · 310 visningar · startad av Freddan

FreddanMedlem sedan juli 200042 inlägg

Vad kan man göra åt saken för att ens sida inte ska behöva vara nere hela tiden på grund av för många databaskopplingar?

Ska det bli bättre om man lägger in <?php mysql_close() ?> i slutet på varje sida (jag testade men det blev ingen skillnad)

Hur många databaskopplingar kan det vara sammtidigt (till mysql), går det att ändra på, eller är det alltid lika vart man än har sidan?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Hur öppnar du kopplingen? Använder du mysql_pconnect?

TimMedlem sedan jan. 2002120 inlägg

Varför ska man använda mysql_pconnect() för att undvika att sidan är nere?

Det skapar väl en bestånende anslutning, finns det någon säkerhetsrisk med det?

Jag tänkte mer att om han använde pconnect så skulle han låta bli med det.

TimMedlem sedan jan. 2002120 inlägg

LarsG,

Viktor Jonsson skriver så här i hans PHP bok:

Med en beständig databskoppling(pconnect) kan vi alltså drastiskt dra ner antalet kopplingar mot mysql. Vi rekommenderar dig därför att alltid använda beständiga databaskopplingar...

kommentar?

kommentar
Antalet inloggningar mot mysql minskar ja, men antalet samtidiga uppkopplingar kan i vissa fall bli några fler om man har pconnect istället för connect. pconnect är mycket mer resurskrävade i fråga om minne så det kan vara olämpligt om man har en många andra applikationer på samma sever.
slut kommentar

I och för sig så tror jag nog att pconnect contra connect inte är relevant i detta sammanhang, det var nog lite snabbt från min sida ;)

Freddan:

Hur många anslutningar man kan ha brukar främst bero på hur mycket minne man har. Har du mysql på en egen server eller på ett webhotell?

363 ms totalt · 5 externa anrop · cache AV · v20260730165559-full.0b955084
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — slå upp tråd (db)
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta inlägg (db)
117 ms — hämta bilagor (db)