PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg Hej!
Jag har lite strul med att få min sökfunktion perfektionerad, behöver hjälp med det. :)
Jag vill söka igenom alla poster i kolumnen Posts efter sökordet, men när jag sedan skriver ut sökresultatet vill jag bara visa de poster där RefID = 0.
Med koden här söker den igenom alla posterna - bra, men skriver också ut samtliga poster - inte bra.
SQL = "SELECT * FROM foData WHERE Posts LIKE '%"& Query &"%' ORDER BY foDate"
Någon som kan hjälpa mig?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag tror att jag förstår vad du menar. Du vill hitta alla trådar där nyckelordet finns men du vill bara visa första inlägget i den tråden?
Är det så här din tabell ser ut?
foData
-------
id -- id för post
refid -- ref till första inlägg i tråden 0 om första inlägget
posts -- texten
SQL = "SELECT * FROM foData WHERE (Posts LIKE '%"& Query &"%' and refid = 0) " & _
" or id in (select refid from foData where posts like '%" & Query & "%' and refid <> 0 order foDate"
red: för lång rad
PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg Stämmer bra LarsG, precis så. :)
Jag får dock ett felmeddelande på koden:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
), ], eller Item saknas i frågeuttrycket '(Posts LIKE '%SQL%' and RefID = 0) or ID in (select RefID from foData where Posts like '%SQL%' and RefID <> 0 order foDate'.
Och fnular jag in ett ) efter 0 (??) så får jag syntaxfel.. :l
Red: Satte CITAT på rätt ställe ;)
PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg Gnuggar sig i ögonen...
Missade ju ORDER BY foDate... :r
Nu fungerar det, stort tack!! :bire
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg SQL = "SELECT * FROM foData WHERE (Posts LIKE '%"& Query &"%' and refid = 0) " & _
" or id in (select refid from foData where posts like '%" & Query & "%' and refid <> 0) order by foDate"
Glömde en parentes och by i order by.