Hej hej
Jag har strul med mina fält som har TEXT som datatyp.
Jag satt och pulade lite med 'SET TEXTSIZE' funktionen för att fösöka få mitt fält att ta lite flera tecken.
Den klarade innan ca 4000 tecken fast den hade storleken på 64512? Men iaf jag satte den till ganska mkt högre, men då fick jag plötsligt inte plats med mera än lite drygt 200 tecken?
Jag fösökte att sätta till baka den till 64512 och enligt 'SELECT @@TEXTSIZE' så funka det men jag får fortfarande inte plats med mer än drygt 200 tecken... :(
Vad har jag gjort för fel? :q
Har win2k och MsSQL 2k.
Fattar inte et dugg och börjar bli desperat...
Hoppas på hjälp :)
/Grodan
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur lagrar du värden?
Om jag har förstått det hela rätt så begränsar set textsize bara hur mycket man får tillbaka vid select, så det borde inte ha någon betydelse i sammanhanget.
Hej :)
Jag ska lagra en bunke HTML-filer i en tabell. I kolumnen där jag ska lagra själva koden har jag 'TEXT' som datatyp.
Efter att jag har pulat lite med 'SET TEXTSIZE' så kan man bara lagra lite drygt 200 tecken.
Jag kör ioförsig med PHP för att lagra.
Men jag har testat att inserta en ny post i Ms Query Analyzer och då kan den inte heller lagra mer än drgt 200 tecken, alltså ligger problemet i SQL:en... men vart undrar sig en vän av ordningen ;)
Jag måste ju ha strulat till det någonstans på vägen tycker man. Men det enda jag har pulat med är alltså 'SET TEXTSIZE'.
Kan ju säga att jag ahr haft problem med VARCHAR typen oxå, fick den ite att lagra så många tecken heller fastän jag satte den till 7000.
Innan jag pulade med 'SET TEXTSIZE' kunde kolumnen med 'TEXT' inte lagra så många tecken som jag trodde den skulle kunna (typ 2 mille) så det var därför jag började pula med kommandot.
Vet inte riktigt vad jag ska göra... e liksom fast... måste snart leverera :(
Hoppas att du kan hjälpa mig LarsG, ja eller någon annan :)
/EnGrodaSomHållerTummarna :)