webForumDet fria alternativet

Kapacitet - access

6 svar · 261 visningar · startad av Jesper T

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

Undrar vilka begränsningar har access kontra sql?
Jag vet att skillnaderna är många, men klarar tex en accessdatabas 10000 (tiotusen) användare i en community?

MVH Jesper

[Redigerat av Jesper T den 13 jan 2002]

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Det som är relevant är antalet samtidiga uppkopplingar mot databasen och hur lång tid varje förfrågan tar. Antalet medlemmar är ovidkommande.

Du kan inte jämföra Access (administrationsverktyg) och SQL (språk).

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Ok, skall vi säga sisådär 150 användare påloggade samtidigt där alla lullar runt och gör olika saker chattar, skriver foruminlägg, söker efter info. osv.
Inte vet jag hur mäter man detta?

Antal användare som öppnar en databas samtidigt, eller?

HermanMedlem sedan maj 2001427 inlägg

Nja, jag tror att det är ungefär där som MS Access slutar fungera bra och man bör växla upp till en aktiv databashanterare. Access står pall för rätt så mkt, men under stress uppstår en rad oförklarliga fel. Hur mkt läs- och skrivfel kan du stå ut med? Titta gärna på MySQL om du inte har tillgång MS SQL server eller dyl.

------------------
En eller annan godbit från pannan

Vad skiljer sig i databaskopplingen, vad måste "göras om" för att ändra till MySql. Finns det någon grafisk editor för MsSql eller MySql?

Mvh Jesper

HermanMedlem sedan maj 2001427 inlägg

Skillnaderna för databaskopplingarna är minimala.
Tänker du använda MySQL föreslår jag att du använder något tredjepartsprogram som gränssnitt. MySQLFront e ganska trevligt. Det går även bra att använda Access för att ändra data och köra frågor - mha länkade tabeller.
PHPMyAdmin fungerar utmärkt oxå men kräver förstås PHP.

MSSQL har ett eget program, Enterprise Manager, som fungerar nästan som Access vad gäller data-delen.

Du kommer med all säkerhet behöva justera flera av dina SQL frågor för att få det att fungera med M*SQL.

Ett tips - om du börjar med Access - är är att inte bygga in någon logik i Access. Det gör det lättare att flytta över databasen till MySQL :)

------------------
En eller annan godbit från pannan

Ok, du menar relationer osv, eller?
Det verkar ju annars ganska enkelt att konvertera till MySql, det är ju possitivt!!

/MVH Jesper

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb