Jag håller på med ett formulär, men har kört fast. I formuläret vill jag att man ska kunna ha möjligheten att markera flera val i en listruta. Jag lyckas med det, genom att sätta Flera markering till Utvidgad markering. Då är det möjligt att markera flera val i min ruta i formuläret. Problemet är att jag inte vet hur jag ska få mina flera val lagrade i tabellen tillsammans med de andra uppgifterna. Jag är rädd att jag är tvungen att använda VB-kod, har försökt m.h.a officeguiden och olika böcker, men får det inte att lagras i min tabell.
Multiselect i ett formulär
2 svar · 158 visningar · startad av ostgard
Välkommen till VF.
Det låter som om du inte har rätt förutsättningar i databasdesignen.
Om du vill ha flera sökbara och kopplade grejor får du nog tänka om.
Ge gärna lite exempel. En undertabell krävs nog.
------------------
GvdsSfdtTddv.
Hej, tack för ditt svar.
Jag har funderat på underformulär (använder det i ett av de andra formulären), men skulle gärna lära mig använda en flervalsfunktion istället. Databasen är gjord för att hålla ordning på olika seminarier som vår organisation håller i. Jag har tre tabeller, en med info om personer som deltagit i våra seminarier, en med olika föreningar (personerna som deltar är alla medlemmar i dessa föreningar), och en tabell med all information om själva seminarierna som hålls. I formuläret för de deltagande personerna skulle jag vilja ha funktionen att man kan välja vilka typer av seminarier de deltagit i, 8 olika att välja bland. Själva listrutan fungerar, jag kan markera flera val. Jag vet bara inte hur jag skall kunna lagra de val som görs för varje person tillsammans med övrig info i den tabellen?