Hej, jag försöker skapa relationer mellan två tabeller i Access:
Memberinfo
-Member_ID (räknare)
-LoginName (Text)
-MemberName (Text)
-Password (Text)
-Membersince (Text)
-Rating (Text)
-Signature (PM)
-Status (Text)
-Buddys (Text)
-Email (TEXT)
och
guestbook
-ID (Räknare)
-Poster_Id (Text)
-message (PM)
-Date (Text)
-Rating
Jag vill alltså att Poster Id skall hämta sitt id från Member_ID i tabellen memberinfo. Samma med ratings.
Sen har jag inga som hellst erfarenheter med ASP och relations databaser. Vad bör man tänka på?
Och framför allt.. hur kopplar jag dom två utan att det kommer upp massa extra rutor?
------------------
"Where monkeys and nutty proffesors live. That's where i live"
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg Om du vill att Poster_Id skall vara releterat till id i Memberinfo så skall den vara av typen integer och inte text.
Varför använder du inte typen date för kolumnen date och membersince (date (och password) är inget bra namn då det är ett reserverat ord i SQL.)
Vad är buddys? Om det är en lista med namn så är det felaktigt databasdesign att göra så.
Hur man gör kopplingen mellan tabeller i Access designmodul vet jag inte men i SQL ser det ut så här
create table MemberInfo(Member_id counter, loginName text,memberName text,password text, membersince date, rating text,signature pm,status text, buddys text,email text,primary key(member_id))
create table guestbook (ID counter,
Poster_Id integer,message PM,
DatePosted date,Rating text,
primary key(id),foreign key(poster_id) references member_info(member_id) on delete cascade)
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 11 nov 2001]
Nån som vet hur man gör det till integer? .. Gjorde en sökning i Access hjälpen men hitta det inte.
------------------
Har löst det på ett annat sätt.. lägger in det id't i en session variabel.. så att det kommer in i gästboken när dom postar..
------------------