En kille på min praktikplats hade igår en databaslektion med mig. Och i MSSQL gjorde vi ett CD-register.
Då gjorde vi en separat tabell för kategorier (Rock, Pop osv.) och behövde sen bara skriva in siffran för varje kategori vid varje album. Men nu hittar jag inte hur man gör för att länka ihop dem.
Hur gör man det i Access?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Har du löst det vid det här laget eller? Om inte kan du väl försöka förklara lite mer vad du menar?
------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein
Nej, det har inte löst sig.
I MSSQL är det lätt. Så jag kan förklara hur jag gör där. Jag har två tabeller tblRecord och tblCategory.
I tblRecord skrivs saker som artist, utgivningsdatum, albumnamn och kategori in. Kategorin länkar jag där till tblCategory och skriver sen i tblRecord den siffran som står vid den kategorin jag vill ha i tblCategory.
Går detta i Access?
------------------
/Erik
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg En fråga..jobbar du med Access som databas mot ASP el liknande, eller jobbar du i programvaran Access?
Är det ngt sånt här du menar?
tblRecord
Id
artist
datum
namn
kategori
tblCategory
Id
kategori
och du vill att tblRecord/kategori skall vara samma som tblCategory/Id?
------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein
Jo.. Kan man väl säga.
------------------
/Erik
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Ok. Om du är i Access och jobbar så skapar du relationen i Relationships. Finns en ikon högst upp i verktygsraden.
Sedan är det bara drag and drop mellan de tabeller som skall relateras. Kolla så det ser rätt ut, klicka ok och så har du fixat det.
------------------
Tack!
Precis vad jag letade efter! :)
------------------
/Erik