MindsEyeMedlem sedan feb. 200160 inlägg
Du som har en access databas som börjar bli stinn som en Julgris att skicka upp genom telias tunna kablar :)
Det finns en funktion under verktyg som heter "komprimera och reparera databas". Du behöver inte vara rädd att komprimera databasen innan du skickar upp den till servern. Jag hade en databas som var ca 5,5MB stor (stor om man skickar upp den med modem) efter komprimering vart den 1,5MB stor. En otrolig skillnad på tiden att skicka upp den till servern mao. ;)
Jag har inte märkt av några som helst problem med att komprimera databasen. Jag gör det varje dag innan jag skickar upp databasen till servern. Jag har access 2000 så jag vet inte hur det är med tidigare modeller.
Tomten kommer inte bara runt Jul ;)
------------------
www.pcpriser.nu
SkywalkerMedlem sedan jan. 2001487 inlägg
Att komprimera databasen kan ge väldiga skillnader i storlek har jag erfarit!
En bas som jag har uppnådde hela 30mb när jag importerat alla data till den från Excel... Efter komprimering blev den ca 3.5 mb :)
Har man då modem och vill skicka upp den så är det, som sagt, en väldig skillnad :e
------------------
Forumledare webForum
Hehe ja som sagt man kan nästan säga att det är värt det ;)
------------------
www.pcpriser.nu
MasterMedlem sedan feb. 200137 inlägg
Jaoo ..... det kan man ju säga!
------------------
[MaStEr FrEdRiK]- [ThE mAn, ThE mYtH and ThE CoNcePt]
costodiaMedlem sedan aug. 2000780 inlägg
varför gör inte acess det automatiskt i så fall, ...
jag tycker det måste avar någonting som blir sämre?
------------------
Mvh Martin Persson
www.Costodia.com
Jag har komprimerat samma databas i tre månader nu och inte märkt någon skillnad. Vem vet, den kanske blir lite segare men det rör sig i så fall om så lite att man inte märker det.
------------------
www.pcpriser.nu
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Vid komprimeringen så tas index och referenser som inte behövs bort. Det är ingen komprimering typ "zip" utan mer en uppstädning av borttagna poster.
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
BenganMedlem sedan juni 2000511 inlägg
Man kan även jämföra med en fragmentering av data. Även om man endast fyller på poster utan att ta bort något så växer Access filer onödigt mycket. En komprimering städar bort de "tomrum" som blir.
Brukar själv ladda hem filerna och komprimera då o då. Trots att en del databaser endast fyllts på så kan de miska rejält i storlek efter komprimering.
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
Man behöver inte ladda hem dom, man kan göra det från en asp sida på servern!!
/T
------------------
SkywalkerMedlem sedan jan. 2001487 inlägg
Toonster: Ett sånt script har jag velat ha mycket länge, men jag har inte vågat fråga om det fanns! :)
Publicera gärna ett sådant i wF Script om du vill så är du min vän nån vecka framöver ;)
------------------
Forumledare webForum
BenganMedlem sedan juni 2000511 inlägg
Jo, det skall funka att komprimera via ASP.
MEN, om jag kommer ihåg rätt så måste man då spara den komprimerade filen som en ny fil med annat namn (som man gör med Access) och sedan skriva över den gamla via fso.
Orkade aldrig fixa ett script som gjorde det... ;)
Sen är det ju rätt bra att man tvingas ladda hem ibland för backup. Även on webbhotellet lovar backup så vet man aldrig vad som kan hända...
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
Oki doki, här är koden.
Man kan inte komprimera en och samma databas, utan man komprimerar databasen som en ny databas med annat namn.
Set dbc = CreateObject("DAO.DBEngine.35")
dbc.CompactDatabase "data\databas.mdb", "data\komprimerad_databas.mdb"
Man kan ju byta namn eller kopiera filerna till någon backupkatalog, för att använda den komprimerade databasen sedan.
/T
------------------