BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Hej!
Jag behöver hjälp med en databasuppbyggnad.
TabOrderArt
OrderID – kopplad till tabOrder
ArtID – kopplad till tabArt
Artikel – Artiklenamnet sparas här
ArtAnt – Antal av den specifika artikeln
Apris – Pris för artikeln
Montering – Här anges exempelvis cd/dvd och det innebär att den skall monteras i ett paket, om inget anges ä det lösa komponenter till ordern.
Problemet är nu att man ibland vill ha två paket i samma order. Då går inte detta.
Hur skulle ni lagt upp databasen för att nå detta resultat?
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Vilken sport är roligast att titta på?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Om OrderID inte är unikt går väl det att lösa genom att flera rader får samma OrderID?
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Kan detta vara den bästa lösningen?
[r]Visa bilder fungerar inte i detta forum så ni får helt enkelt ta copy & paste för att se bilden[/r] http://brimba.nu/images/dmab_paket.gif
där idOrder i tabOrderArt är kopplad vidare till tabOrder som innehåller information om ordern.
På detta sättet kan man faktiskt på ett smidigt sätt ha en produkt i tabArt som heter "Datorpaket" och när man vill titta vilka artiklar som finns i varukorgen listar man helt enkelt det och kan då få upp exempelvis tre paket, visserligen heter alla "Datorpaket", men man kan sedan klicka på varje paket för att ändra vilka artiklar som ingår. Och där listar man alla artiklar som tillhör rätt id för idPaket i tabOrderPaket.
Kan jag köra så här?
Ha det bra!
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Vilken sport är roligast att titta på?
[Redigerat av Brimba den 20 feb 2001]
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Visst kan du, men jag tycker att du ska utgå från att alla produkter ligger i paket.
tabArt
-----------------
ArtID Artikel
tabOrderArt
---------------------------
ArtID OrderID PaketID Antal
tabPaket
----------------------------
PaketID ev. PaketNamn
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Jag tycker (har gjort några sådana databaser) att du skall låta ett paket vara en artikel. Denna artikel kan bestå av andra artiklar (sakerna i paketet).
Med rätt referenser (med en tabell eller främmande nyckel) så kommer du ändå alltid åt artiklarna i den övergripande artikeln.
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."