webForumDet fria alternativet

Prestanda??

8 svar · 376 visningar · startad av OlleBoop

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 432 inlägg

Hej.
Låt oss säga att jag vill göra en förteckning över något.
Är det snabbare att slänga in allt i några större tabeller eller att göra en drös småtabeller?
Mycket luddigt formulerat, jag vet. = )
/Adam

BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg

Ja, du får nog ta dig tid att förklara lite bättre ;)

------------------
Min hemsida!

Attans... :e
Om jag skall göra en databas, låt oss säga en förteckning övar all hårdvara på ett företag.
Jag skall ha med tillverkare, modell, serienummer, typ av hw, ev garantitid, ev drivrutin usw. Dvs precis allt.
Är det bättre, ur prestanda synpunkt, att göra en tabell för tex tangentbord, en för hårddiskar, en för skärmar etc eller är det bättre med en jättefet tabell(alternativt några stycken halvfeta)??
/Adam

[Redigerat av OlleBoop den 16 aug 2000]

Detta är vad jag TROR:

Gör en tabell döpt: "1" med fälten: "artikelID" & "artikel"

Gör sedan en tabell döpt: "2" med samtliga produkter uppdelat i så många fält du vill. I scriptet börjar du med att begränsa din sökning via tabell1...

Mao, du anger först att du vill leta efter ex en skärm (artikelId:245) sedan listas alla artiklar upp som matchar artikelID:245. (Detta sker på websidan alltså..)

Detta tror jag är det smartaste sättet att göra det på, men jag kan ha fel...
Vänta in flera svar innan du gör din databas ;)

------------------
Min hemsida!

murofbewMedlem sedan juni 2000119 inlägg

Prestandamässigt märker du nog ingen större skillnad skulle jag tro. Jag skulle ha designat databasen med en tabell för varje produkttyp. Tänk dig att ex priset ändras på ett tangentbord och du har 100 st av den typen. Då räcker det att ändra på ETT fält i EN tabell istället för att göra 100 ändringar om allt ligger i samma tabell.

Det beror också lite på om produkterna ska ha relationer med andra produkter osv.

Om datan ska presenteras på en webbsida mha ASP eller liknande kan det ibland vara enklare för kodningens skull om allt ligger i en och samma tabell. Återkom gärna om du har ytterligare funderingar eller om jag uttryckt mig oklart....

Bire, du brukar flytta trådar hit och dit har jag sett... Han skrev inte att det gällde ASP och några script utan ställde frågan under rubriken Access...

[Redigerat av murofbew den 16 aug 2000]

Bire, du brukar flytta trådar hit och dit har jag sett... Han skrev inte att det gällde ASP och några script utan ställde frågan under rubriken Access...

Jo, jag såg det och eftersom jag TRODDE att han skulle publicera datan på webben så gjorde jag ett exempel som visar hur man kan göra det...

Tycker du att jag ska flytta denna tråd eller tycker du att jag flyttar trådar i onödan?

------------------
Min hemsida!

murofbewMedlem sedan juni 2000119 inlägg

Jag tycker att du sköter dig utmärkt här på wF.

:e

------------------
Min hemsida!

In Bire we trust... :e
Tack för svaren, det sa ett litet pling och en massa gammal "skräpinfo" som låg i bakskallen poppade plötsligt fram... = )

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb