Hej,
Jag jobbar i vården, och har under en längre tid tänkt göra en databas för balans räkning.
Nu har jag lärt mig tillräckligt om Access 2000, så att jag har vågat sparka igång projektet.
Designen/planerna är som följer:
3 tabeller: tabell 1(T1) innehåller samtliga på min avdelning förekommande vätskesorter, och deras specifika egenskaper (så som salt innehåll, kalorier mm). Tabell 2 (T2) med inneliggande patienter (förnamn, efternamn, personnummer), tabell 3 (T3) själva balansen, dvs konsumerad- och producerad vätska. T3 innehåller även celler med dagens datum, och ”beräknande fält” med information från T1 och T3.
Tänkt metoden:
a) databasen öppnar med en formulär (F2) med inneliggande patienter. Formuläret har 4 knappar: in, ut, beräkna, resultat.
b) Man markerar ett namn, trycker på beräkna så öppnas formulär (F3) där man matar in konsumerad- och producerad vätska, dagens datum, vikt, temp mm. F3 innehåller också knappar, bla ”visa” och då öppnas nåt där man kan visa resultatet från dagens, och kumulerad resultat. Detta har jag inte kunnat lösa än
Mina frågor:
- vad anser Ni om designen?
- Hur kan jag lösa ”resultat visningen”?
------------------
/Peter