webForumDet fria alternativet

Stort behov av hjälp!

2 svar · 362 visningar · startad av prls

prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg

Hej,

Jag jobbar i vården, och har under en längre tid tänkt göra en databas för balans räkning.
Nu har jag lärt mig tillräckligt om Access 2000, så att jag har vågat sparka igång projektet.
Designen/planerna är som följer:
3 tabeller: tabell 1(T1) innehåller samtliga på min avdelning förekommande vätskesorter, och deras specifika egenskaper (så som salt innehåll, kalorier mm). Tabell 2 (T2) med inneliggande patienter (förnamn, efternamn, personnummer), tabell 3 (T3) själva balansen, dvs konsumerad- och producerad vätska. T3 innehåller även celler med dagens datum, och ”beräknande fält” med information från T1 och T3.

Tänkt metoden:
a) databasen öppnar med en formulär (F2) med inneliggande patienter. Formuläret har 4 knappar: in, ut, beräkna, resultat.
b) Man markerar ett namn, trycker på beräkna så öppnas formulär (F3) där man matar in konsumerad- och producerad vätska, dagens datum, vikt, temp mm. F3 innehåller också knappar, bla ”visa” och då öppnas nåt där man kan visa resultatet från dagens, och kumulerad resultat. Detta har jag inte kunnat lösa än

Mina frågor:
- vad anser Ni om designen?
- Hur kan jag lösa ”resultat visningen”?

------------------
/Peter

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

In liten inflikning bara: jag tror bestämt att du måste ha tillstånd från Datainspektionen för att lägga upp en dylik databas. Patienters namn och personnummer är känsliga uppgifter.

------------------
° 4711 - the number of the geek °

prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg

den biten lovade arbetsgivaren ta hand om - om och när jag lyckas

------------------
/Peter

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)