webForumDet fria alternativet

artikeldatabas

4 svar · 577 visningar · startad av prls

prlsMedlem sedan jan. 2000333 inlägg

Hej, tänkte göra en databas för artiklar, som oxå innehåller själva artiklarne. Nu skulle jag villja ha lite tipps från Er.
En tabell är självklar, en index-tabell med författare, ämne osv.
- vad mera bör jag ha med?
- hur skall jag göra med själva artiklarna? Ha dessa i var sin tabell? på annat sätt? tänkte ha artiklarna i pdf-format.
Meningen är sedan att publicera på inter-/intranät
tacxam för alla synpunkter och hjälp
/Peter

------------------
/Peter

BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg

Humma...

Jag skulle nog ha börjat med ett räknarfält(primärnyckel) samt ett ID fält så varje artikel får ett eget IDnummer. Sen är det bara att fylla på med fält efter eget tycke...

Se till att få ett fält till varje egenskap hos din artikel så att du på ett enkelt sätt kan söka i databasen mm.

Krångla inte till det i onödan iaf ;)

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>HEMSIDA = Husgavel.</A>

murofbewMedlem sedan juni 2000119 inlägg

Skapa EN tabell med alla fält du behöver som Räknare,Författare,Ämne osv. Om du har oerhört många artiklar tjänar du på att lägga filerna i en mapp på servern och endast lagra sökvägen till filerna i databasen. Du behöver inte sätta någon primärnyckel om du inte vill om du bara har en tabell.

prlsMedlem sedan jan. 2000333 inlägg

Tack Bire och murofbew för era idéer.
Frågan är hur jag skall göra med själv artiklarna:
- i samma tabell men i ett fält för sig?
- ha artiklarna i en egen tabell?

------------------
/Peter

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Är artiklarna redan i pdf-format så är det bara att lägga in en sökväg till filerna i ett textfält i samma tabell... om inte, DVS att artiklarna bara är text, så kan du skapa ett PM-fält i samma tabell, där du sparar artiklarna... Då får du all info om artikeln i samma post och du slipper onödiga sökningar...

------------------
Det prasslas i säven
www.webeye.nu
Vilken kategori spel tycker du mest om?

Genererad på 361 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb