Prestanda för länksamling i Access?
9 svar · 452 visningar · startad av Bengan
Indexeringen snabbar upp rejält när man söker i ett fält... så man kan säga att dom fälten som du kommer att söka i skall du indexera...
Nackdelen är att databasen tar större plats...
------------------
)|(
(o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu *hem*
vide@4sale.se
[Redigerat av Vide den 15 jun 2000]
Okej, misstänkte nästan det ;)
Jag kommer även att tillåta sökning i länkbeskrivningar men tror inte det är nån bra ide att indexera dessa, då blir nog databasen onödigt stor.
När det gäller prestandan då? Jag kommer som sagt säkert upp i en 10.000 länkar och blir då sidorna för trögladdade så är det ju liksom inte lönt att fortsätta...
Tack för svaret!
/Bengan
Suck, får nog lägga ner planerna...
Har alla ASP sidor klara nu och började lägga in länkar i databasen, efter ca hälfen av kategorirubrikerna är inlagda och endast 18 länkar så är Access filen uppe i 400KB... Då har jag endast indexering på ID fälten.
O jag som tänkte mig 5-10.000 länkar... Undrar just hur stor filen blir då, heh
Trist, här har man suttit och knappat i onödan igen...
/Bengan
Filen innehåller tabelldefinitioner och mycket annat blaj, som inte kommer att växa, så det kan nog funka fint. Eftersom en länksamling inte är så dynamisk kan du göra en funktion som genererar en statisk sida från informationen i databasen, och slipper belastning.
[Redigerat av emission den 19 jun 2000]
Jo, men filen var ca 150-200 KB efter tabellerna var klara men innan jag lagt in något och efter endast hälfen av kategorirubrikerna och 18 länkar så var den uppe i 400KB. Då blir man ju lite fundersam.
Lite trist att lägga in en massa länkar och sen upptäcka att filen blir så stor att man inte har råd med utrymmet till den...
Funderade lite på att använda en undermapp till varje kategori och där skriva/läsa i en textfil istället för databas. Fast då blir det ju en jäkla massa kodande för att få samma funktioner som av access filen...
Att skapa statiska sidor är såklart en bra ide, isåfall får det ske på servern ifrån admin sidan.
Hmm, så vågar man satsa på att Access filen inte växer ifrån mig? ;)
Den Accessdb som jag har i shopen på: www.envikenrecords.com innehåller över 650 skivor med info fördelat på 9st tabeller + varukorg och kunddata.
Den är på 368kb nu och är ca 274kb när den är tom på data!
Jag tror du klarar det galant ! ;)
------------------
Explorer in a further region of experience.
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>www.LifeStyleShop.nu</A>
Det var som Fan, hörs ju bra ;)
Hmm, får nog kolla upp om jag har något skumt fält eller nåt. Lika bra att jag gör om hela dbn för jag har lagt till o tagit ifrån indexering på en del fält och sedan komprimerat om o grejjat...
Är ingen Access expert precis...
Tack för tipsen!
/Bengan
Tydligen hadde jag gjort någon tabbe...
Designade om dbn och kopierade o klistrade in 5000 rader fyllda med gfhfghfgfghfddhfg som ett test. Efter komprimering var filen 1,2 MB med indexering på många fält...
Nu fick man ju tillbaka livslusten igen :)
Då återstår det att fylla på med alla länkar o beskrivningar, lär hålla mig sysselsatt ett tag...
Du ser ;)
Tala om när du är klar !
------------------
Explorer in a further region of experience.
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>www.LifeStyleShop.nu</A>