greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg först o främst: det heter inte cell på sqlspråk va? va heter det?
är det dåligt att lagra flera siffervärden i samma "cell" som string? när man ska plocka ut dem sen kan man ju använda ngn schysst stränghanteringsfunktion i php. finns det nåt bättre sätt?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Kolumn heter det
är det dåligt att lagra flera siffervärden i samma "cell" som string?
Det är inte alls bra. Lagra varje värde för sig som en egen rad.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg "kolumn" syftar väl på typ hela kolumnen? uppifrån och ner så att säga, jag har alltid trott att det hette fält (field).
Förövrigt har LarsG rätt, du kommer hata idén med att splitta strängar den dag någon lyckas få med tecknet du letar efter utav misstag / du råkar koda fel.
------------------
JCarlsson ; epost ; hemsida
greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg jamen, jag e inte så sugen på att lägga upp ett tiotal kolumner... om man ist kunde lägga flera värden i samma _fält_ ( :) ) vore det otrooligt mycket enklare. finns det inget annat sätt?
fyi: skiljetecknet jag söker efter för att separera är ett kommatecken, kan bli lite jobbit som sagt...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du skall inte ha flera kolumnner heller. Använd en kolumn men lägg flera olika poster.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg exakt hur menar du med det?
att det skall ligga en tabell för just den saken, typ... telefonnummer (exempel) och så koppla den tabellen till resten av datan?`
eller hur skall du få ihop det annars?
------------------
JCarlsson ; epost ; hemsida