greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg Fråga 1:
Finns det något sätt att (likt excel) summera ett antal celler och få resultatet utskrivit i en annan cell?
Fråga 2:
Jag har en tabell som innehåller massor med info (surprise :) ) vissa delar av infon vill jag inte visa på webbsidan. finns det ngt sätt att exkludera vissa poster direkt i mysql eller måste jag göra det i queryn?
tacksam för hjälp!
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Summera alla värden i kolumnen clmn
select sum(clmn) as summedValues from tableName
- Nej, mysql klarar inte sådant, du får styra det i din query.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Aha
select col1,col2, col1 + col2 as col3 from ogrish
------------------
greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg men sen vill jag ju att summan ska stanna kvar i sin kolumn... som det blir nu så finns väl bara summan direkt efter select-kommandot är exekverat?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, det går inte. Du kan inte skapa vituella kolumner i mysql.
------------------
greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg så det går inte att göra nåt som liknar vad man kan göra i excel: i cell A3 skriver man A1+A2. sen ändras värdet i A3 automatiskt om A1 resp A2 skulle ändras
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, du kan bara lägga in sådana beräkningar i en select-fråga. Det här är en begränsning i Mysql och inte i SQL.
De flesta andra dbms har stöd för att skapa vyer och i en del finns det även möjlighet att specificera beräknade kolumner direkt när man skapar sin tabell.
------------------