webForumDet fria alternativet

Jag måste lära mig!

3 svar · 242 visningar · startad av crisse6

crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

hej.

jag vill nu lära mig mysql. kan bara access just nu. jobbar med asp. vad behöver man om man har win xp?

hur använder man det? jag vill endast kunna nu till en början kunna göra inserts, delete samt update.

är det mycket skillnad på sql uttryck till en mysql db till skillnad från en access db?

hur gör man en koppling till en mysql db? skriv gärna exempel! (en hel koppling)

är det något mer än sql uttryck samt db koppling man behöver kunna för att köra mysql till en asp sida?

tacksam för svar!

------------------
My name is Chris - Chris dangerous!

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

sök i detta forum och i ASP

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

okej. men kan ingen bara säga vad som behövs. hur man lär sig skapa databaser samt tabeller osv...

hur man gör insert, delete, update...

finns det någon kurs på svenska om detta?

jag använder asp.

------------------
My name is Chris - Chris dangerous!

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

jag vill nu lära mig mysql. kan bara access just nu. jobbar med asp. vad behöver man om man har win xp?

MySQL. ;) :e Hämtas vanligtvis på http://www.mysql.com

hur använder man det? jag vill endast kunna nu till en början kunna göra inserts, delete samt update.

Du använder som vanligt SQL för att kommunicera med databasen, och MyODBC-drivrutiner för att kunna skapa en connection. :) (Finns även på mysql.com) Annars startar man databasservern från din dator med de inbyggda programmen (finns i \bin\ eller använder DOS-prompt/kommandotolk). Den körs sedan som en "tjänst" (iaf i Win2k, vet inte hur det är i XP ;).)

är det mycket skillnad på sql uttryck till en mysql db till skillnad från en access db?

Nej. Vet inte de exakta skillnaderna, men det kan säkert LarsG eller nån annan guru redogöra för. :e

hur gör man en koppling till en mysql db? skriv gärna exempel! (en hel koppling)

Du skapar en vanlig connectionstring, fast med driver=MySQL istället för MS Access-babbel. ;)

är det något mer än sql uttryck samt db koppling man behöver kunna för att köra mysql till en asp sida?

Nej, du använder ADO som vanligt. :)

------------------
The wrong attitude, living on the wrong latitude

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)