RickardMedlem sedan maj 2001287 inlägg Hur stor mängd data kan lagras i en tabell utan att använda BLOB?
Jag har aldrig använt blob nämligen, råkade springa på det förra veckan av en slump när jag gjorde ordning min gästbok...
Jag vill nämligen att en användare skall kunna logga in med ett lösenord och ha ett foto framför sitt inlägg (ungefär som på lunarstorm) (jag hartar visserligen lunarstorm men det är en annan femma...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg char/varchar max 255
Läs mer här http://www.mysql.com/doc/S/t/String_types.html
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
RickardMedlem sedan maj 2001287 inlägg ok.. nu är det såm att mina gästboks tabeller skapas ju så här:
create table gast (id mediumint not null auto_increment, primary key(id), namn varchar(50), mail varchar(60), inlagg varchar(255), datum datetime);
Hur skapar jag då så att jag kan ha fler än 255 tecken i inlägget i min gästbok?
Och hur skall jag även kunna göra så att en bild kan lagras i databasen (alternativt att bilden lagras på disken i nån katalog och sökvägen till bilden är inlaggd i någon tabell..) hur skall jag göra det??
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg hej!
CHAR - En teckensträng med fixerad längd n bytes
VARCHAR - En teckensträng med varierande längd n bytes
TINYBLOB - En mycket liten BLOB (binary large object) 2^8-1 bytes
BLOB - En liten BLOB 2^16-1 bytes
MEDIUMBLOB - En medelstor BLOB 2^24-1 bytes
LONGBLOB - En stor BLOB 2^32-1 bytes
TINYTEXT - En mycket liten textsträng 2^8-1 bytes
TEXT - En liten textsträng 2^16-1 bytes
MEDIUMTEXT - En medelstor textsträng 2^24-1 bytes
LONGTEXT - En lång textsträng 2^32-1 bytes
ENUM - Ett alternativ ur en lista 65535 alternativ
SET - Ett eller flera alternativ ur en lista 64 alternativ
Bara att välja en lämplig längd :)
Använd någon av textalternativen, har för mig att man inte kan ange specifik längd för ett textfält. Sedan hade jag bara sparat sökvägen till bilden i databasen.
mvh Jörgen
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
[Redigerat av jorgen den 20 okt 2001]
RickardMedlem sedan maj 2001287 inlägg aj du jorgen..
jag är inge vidare på matte du...
så det där sa inte mig så hemskt mycket.. =)
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Hej!
He he, det är inte så svårt som det ser ut, en byte motsvarar ett ASCII-tecken. Så det enda du behöver räkna/fundera över är var du vill lägga maxlängden på inlägget. Lämpligt är att sätta maxlength i formuläret för att begränsa längden efter fältets storlek.
mvh Jörgen ;)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
RickardMedlem sedan maj 2001287 inlägg jojo, men det jag menade..
ex. 2^8-1 bytes...
Jag vet ju att man delar x kb med 8 så får man reda på byte storleken...
men det där "x upphöjt til är" jag dålig på...
RickardMedlem sedan maj 2001287 inlägg någon kvar här vid den här tiden?
för tex longblob...
ska jag bara byta ut varchar mot longblob då? eller så det vara varlongblob eller??
RickardMedlem sedan maj 2001287 inlägg kom på hur man gjorde, men tänkte mig inte för och räknade ut först EFTER att jag använt mig av longblob...
Fan...
4294967295 tecken var ju inte direkt vad jag var ute efter...
Jag vill ha typ.. 512 eller MAX 1024 tecken...
någon som vet hur jag skall bära mig åt då?
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg ALTER TABLE <table> MODIFY <attribute> BLOB;
sen får du sätta maxvärde i textfältet istället om du bara vill ha 1024 tecken (om de går att sätta maxvärden i ett textfält, annars får du kolla de me nåt scriptspråk, typ php asp...
------------------
//pimme
CssonMedlem sedan feb. 2000438 inlägg Det lättaste (tycker jag) är att sätta kolumnen till TEXT och sedan kolla (och eventuellt förkorta) värdena som ska in i kolumnen med hjälp av det programmeringsspråk du använder till din gästbok.
/Csson
------------------
Erimax.com
Cykelsemester
[Redigerat av Csson den 20 okt 2001]