webForumDet fria alternativet

Nybörjare på detta.....

4 svar · 214 visningar · startad av crisse6

crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

Hej.

Tänkte se om jag kunde börja lära mig det här med MySQL....

Vad behöver man?
Vad är fördelarna?
Vart kan man lära sig?
Något mer man behöver veta innan man börjar?

Jag använder access nu, finns det anledningar att byte till MySQL?

Tack!

------------------
My name is Chris - Chris dangerous!

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej!

MySQL är en kraftfullare databas än access. När jag bytade från access till MySQL saknade jag en del funktioner till en början; innan man vant sig.

Nu skulle jag aldrig byta tillbaka.

Det bästa utvecklingsvertyget är helt klart phpMyAdmin, men det är skrivet i PHP och är webbaserat, vilket kräver serverstöd för PHP.

phpMyAdmin:

http://phpmyadmin.sourceforge.net/download.html

Kolla dokumentationen
http://www.mysql.com/documentation/index.html

Lär dig grunderna:

http://www.redhat.nu

mvh Jörgen :)

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

[Redigerat av jorgen den 18 okt 2001]

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det trista med MySQL är att det har ganska taskigt stöd för vanlig sql. Ska man lära sql med alla dess finesser är inte MySQL något vidare bra val (pga att subqueries inte stöds). Vissa menar att MySQL är som ett vanligt filsystem med sql-gränssnitt: Snabbt, minimalistiskt och inte helt bekvämt alla gånger. Och MySQL är ett bra systemför att lagra en massa information, det kan ingen förneka (fast det finns nog en och annan som försöker hjärtligt ;) ).

------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.

[Redigerat av spango den 19 okt 2001]

crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

okej, jag tackar för svaren!

jag använder asp vill jag bara säga :e

iaf, vad menar du med att det inte finns stöd för alla sql uttryck alltid?

humm....

------------------
My name is Chris - Chris dangerous!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det finns en massa olika saker som man kan behöva subqueries till, typ UNION, INTERSECT, EXISTS-villkor och så vidare. I MySQL är man tvungen att lösa sådant i programmet man skriver, vilket kan bli irriterande om man använder samma databas från flera applikationer.
Dessutom har inte MySQL stöd för "foreign key constraints", dvs regler för hur främmande nycklar ska påverka varandra. Tänk dig att du har ett kundregister för en bokklubb som börjar bli väldigt stort (ganska dåligt exempel egentligen, men det duger), och du bestämmer dig för att om en kund säger upp sitt medlemsskap i klubben, så ska alla data om den personen raderas. I så gott som alla användbara databaser finns det flera tabeller som är relaterade till varandra, och vi kan låtsas att det finns lite olika tabeller som är relaterad till tabellen över kunder, till exempel deras intressen, deras beställningar och liknande. Då måste man ta bort de poster i de relaterade tabellerna när man tar bort en kund, för annars har man en massa oanvändbar data. I de flesta dbms:er (inklusive Access) går det att säga att om en rad i en tabell försvinner, så ska relaterade rader i andra tabeller också ryka, men i MySQL är man tvungen att sköta allt sådant själv. Det är ett mindre problem om det inte tillkommer nya tabeller särskilt ofta i databasen, eller om man bara är en applikation som använder databasen, eller om det är samma person som tar hand om databasen som programmerar applikationen, men tänk dig att det är tio personer som arbetar med flera olika applikationer som man kan ta bort användare med - det blir lätt fel någonstans då.

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)