webForumDet fria alternativet

HjÄlp mig !!!

8 svar · 171 visningar · startad av fluxis

fluxisMedlem sedan feb. 200167 inlägg

jag har installerat slackware 8:a nu och har tankat ner MySQL. Sen så har jag configurerat det och så har jag kört installationen.

men sen när jag ska starta mysql så säger han alltid att han stänger av den sen händer inget mera utan jag kommer tillbaka till commandoraden.

vad ska jag göra ??

Starting mysqld daemon with database from /usr/local/mysql

mysqld ended

mitt fel...

------------------
blow me

(min hemsida är bara uppe om jag är online)

[Redigerat av fluxis den 16 okt 2001]

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Du har väl inte försökt att starta demonen direkt ?

Starta den med skriptet safe_mysqld.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

jag testade med ./safe_mysqld men jag får felet :

Starting mysqld daemon with databases from /usr/local/mysql
[TIDEN] mysqld ended

------------------
blow me

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

I katalogen med databaserna skall det finnas en loggfil som sluta med .err, vad står det i den?

Loggfilen heter maskinensnamn.err, ersätt maskinensnamn med vad du döpt din maskin till.

------------------
If you can't convince them, confuse them.

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Har användaren som startar MySQL skrivrättigheter till db-filerna?

GunnarD : jag har hittat en fil som heter fluxis.err i den står det :

mysqld started
/usr/local/mysql/libexec/mysqld: Can't create/write to file '/usr/local/mysql/var/fluxis.pid' (Errcode: 13)
/usr/local/mysql/libexec/mysqld: Can't find file: './mysql/host.frm' (errno: 13)
/usr/local/mysql/libexec/mysqld: Error on delete of '/usr/local/mysql/var/fluxis.pid' (Errcode: 13)
mysqld ended

tror du jag fattar något av det... nepp...

FlashX : jag kör som root. borde ha rättigheter till filerna...

------------------
blow me

mysqld started
/usr/local/mysql/libexec/mysqld: Can't create/write to file '/usr/local/mysql/var/fluxis.pid' (Errcode: 13)

Finns katalogen /usr/local/mysql/var, vem äger den och vad är det fär rättigheter på den.

I filen /usr/local/mysql/bin/safe_mysqld finns en rad som börjar med "user=...", vad är user satt till och äger denna user katalogen /usr/local/mysql/var

/usr/local/mysql/libexec/mysqld: Can't find file: './mysql/host.frm' (errno: 13)

Här verkar mysql sakna en av sina egna rättighets databaser, körde du "mysql_install_db" (tror den heter så) när du installerade MySQL?

------------------

gunnard :

Finns katalogen /usr/local/mysql/var, vem äger den och vad är det fär rättigheter på den

ja, den finns. Root äger den...

I filen /usr/local/mysql/bin/safe_mysqld finns en rad som börjar med "user=...", vad är user satt till och äger denna user katalogen /usr/local/mysql/var

när jag startade den som ./safe_mysqld --user=root

då startar den... men jag vet inte hur jag ska kunna komma in i den nu... eftersom när jag kör : ./mysqladmin -u root -p password 'new-password' så säger han att jag inte har rättigheter att ändra lösenord.

Här verkar mysql sakna en av sina egna rättighets databaser, körde du "mysql_install_db" (tror den heter så) när du installerade MySQL?

ja, den har jag kört...

------------------
blow me

ja, den finns. Root äger den...

Normalt kör man inte mysqld som användaren root av säkerhetsskäl. Vilken användare den kör som står i filen safe_mysqld. Där finns en rad något liknande "user=mysql". Ändra antingen ägaren på katalogen till denna användaren eller skriv in ändra till "user=root".

./mysqladmin -u root -p password 'new-password'

Om du inte tidigare har satt ett lösenord så är det tomt, prova att bara trycka på Enter när den frågar efter lösenord.

------------------

[Redigerat av GunnarD den 17 okt 2001]

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)