webForumDet fria alternativet

MySQL NT / LINUX

3 svar · 182 visningar · startad av Dimma

DimmaMedlem sedan sep. 20016 inlägg

En liten fundering... Jag har nu provat MySQL på både Linux och NT. Testet är utfört under full drift med massor av PHP funktioner i gång: chatt, hemsidor, forum, intern mail, klotterplank etc.

Följande förutsättningar fanns:
Linux: dual 866 med 2 gig ram och snabba diskar.
NT: enkel 866 med 512 ram och relativt sunkiga diskar.

Linuxburken krånglade genom att hänga MySQL när onlineantalet (samtidigt inloggade användare) översteg 500.

NT har tuffat upp till över 1100! online utan att uppvisa annat än att CPU pikade på 100% med jämna mellanrum, det bara skvalpade lite i ram. Resultat, det segade lite då och då men inte mycket.

Antingen har vi nu configgat Linux alternativt MySQL helt fel vilket gav dessa resultat. Dock har vi inte gjort nån förändring alls i själva grundinstallationen av NT / MySQL heller.

Min fråga är om det är några speciella saker man måste tänka på och installera / configurera på Linux / MySQL för att det ska fungera smärtfritt med många inloggade samtidigt och med många trådar / connections igång?

Min sista fundering är om MySQL är CPU intensivt eller om man kan fördela lasten lite bättre så den tar mer ram i stället för CPU?

-- En trött Emma

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Du nämner PHP vad har MySQL med det och göra ???

För att testa MySQL behöver man inte använda PHP.

Betyder detta att du testkör MySQL via webbeninterface ?

I så fall kan kanske konfigureringen av webservern vara intressant.

Har du kollat upp hur många samtida anslutningar som apache är uppställd att klara dvs MaxClients kan vara satt till 500.

I så fall kan du prova att öka den siffran lite.

Ett enkelt sätt att se om det är någonting annat konfigureringsparameter som slår i taket är att kontrollera vilken last maskinen har - då ser man enkelt om det är maskinen last eller någonting annat som påverkar resultatet.

Det finns begränsingar i antalet trådar/processes en användare får använda i Linux - du kan kontrollera om du överskrider gränsen. Du kan kanske behöva kompilera om kärnan så den stödjer fler trådar/processer per användare.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

[Redigerat av Vetgirig den 12 sep 2001]

DimmaMedlem sedan sep. 20016 inlägg

Tack för ditt svar!

Jag kanske först ska förklara lite hur det hela är uppställt och det där om PHP, du har rätt, det var inte relevant här eg.

Jag kör med två frontend servrar som står mot www där php, bilder o sånt ligger...

MySql (har bara Linux i botten och inte nån Apache) ligger bakom dessa, alltså är inte kopplat ut mot www utan acessas enbart av frontendservrarna via egen kabel.

MaxClients har vi höjt på frontendservrarna men de är ju heller inte de som ger mej trasslet.

File descriptors (max är ju 1021 för Linux) har jag kikat på, kan det vara begränsningen i Linux som gör att MySQL fluppar ur?

Max connections har vi satt till 800 om nu det är relevant att nämna :)

Kompilerat om kärnan så den stödjer fler trådar/processer per användare har oxå gjorts.

Och nog har jag provat detta i drift på www *rysning* Jag har ju 53000 användare som naggar på mej så fort nåt inte funkar som det ska. Så det är bara att tuta och köra, ändra och trixa... och helst då under drift med så korta avbrott som möjligt.

Jag kommer bli gråhårig *insikt* och mina kompisar skalliga. :-D

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

OK. Om nu datorn inte slår i taket så skulle jag gissa på att det är antalet fildescriptorer som får MySQL att bete sig konstigt. Med ett max på 1024 och med ett stopp på ca 500 anslutna så gissar jag att varje användare gör att 2 filer används.

Antalet öppna filer kan fixas via /proc/sys/fs/file-max

Öka det med

echo 65535 >/proc/sys/fs/file-max

Du måste även be skalet öka siffran de program det startar med

ulimit -n 65535

Innan du startart MySQL server.

Det borde fixa problemet.

Tänk på att lägga in det i nåt skript så du slipper skriva in det för hand varenda gång maskinen bootar om.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

[Redigerat av Vetgirig den 13 sep 2001]

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)