Tjo!
Håller på med ett litet skolprojekt, där vi har en mySQL server. Jag har lagt upp lite användare men som det är nu kommer alla användare åt alla databaser.
Någon som vet hur man gör för att ex. ge användare "kalle" behörighet till enbart databasen "kalledb" (nu har kalle tillgång till alla databaser)
TOKMUPPEN
cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg I databasen MYSQL och sedan tabellen DB
där lägger du till vilken användare som har behörighet till vilken db, samt du lägger också in vilka rättigheter varje användare ska ha mot just den databasen.
Nu har jag testat att lägga upp en databas som heter testbas och en användare som heter test.
Användare test ligger i MYSQL-databasen, under DB och har där databas: testbas och sedan följande behörigheter: Select,Insert,Update,Create,Delete,Drop,Grand,Reference,Index och Alter (d.v.s. alla) men även om jag tar bort alla dessa kommer user test åt samtliga databaser på mySQL-servern...
TOKMUPPEN
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Innan du ger dig på att modifiera MySQLs interna tabeller så bör du prova att använda GRANT- och REVOKE-metoderna, som är det "mer korrekta" sättet att modifiera användarinställningarna.
Jag har även testat GRANT nu, men det hjälper inte heller... någon som har något förslag?
TOKMUPPEN
BomaMedlem sedan aug. 200160 inlägg Privilegierna i mysql.user måste vara satta till N, de gäller alla databaser på servern.
Jag kör på en NT-maskin och använder NetAdmin för all administrering på mySQL servern...
Jag antar att du menar att jag ska gå in i databasen "mysql" och gå in under "user" och se till så användaren har N för alla privilegier (Select,Insert,osv.)
Har testat det nu, men det hjälpte inte... måste alla användare ha enbart N för att det ska fungera?
TOKMUPPEN
BomaMedlem sedan aug. 200160 inlägg Ta bort alla rättigheter för en användare:
REVOKE ALL PRIVILEGES ON *.* from user_name
Tilldela alla rättigheter för en db till en användare:
GRANT ALL PRIVILEGES ON some_db.* TO 'user_name'@'%'
Skapa en användare:
GRANT ALL PRIVILEGES ON some_db.* TO 'user_name'@'%' IDENTIFIED BY 'password'
% anger att man kan ansluta från vilken klient som helst. Vill man begränsa det anger man ett hostname i stället.
[r]Stvafel[/r]
[Redigerat av Boma den 12 sep 2001]