webForumDet fria alternativet

Jag vet ingenting om MySQL

14 svar · 455 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej! (Jag skriver i USA, sa det blir inga svenska tecken). Jag hade tankt lara mig lite om mySQL.

1. Jag har hort en massa olika namn, t.ex. MySQL, microsoft har val nagon sql-databas osv. Vad ar skillnadet pa det, ar det MySQL man ska lara sig?

2. Hur svart ar MySQL att lara sig? Ar det lika grafiskt som access?

3. Hur dyrt ar det att kopa en sadan databas, och maste man kopa en? Jag hade bara tankt anvada det for nojes skull, maste man lagga ut en massa pengar da.

Tack! /Erik

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

1. Jag har hort en massa olika namn, t.ex. MySQL, microsoft har val nagon sql-databas osv. Vad ar skillnadet pa det, ar det MySQL man ska lara sig?

MySQL och Microsoft SQL Server är båda servrar (Relational DataBase Management System) som hanterar SQL. MySQL är snabb som fan, gratis (open source) och används massor, främst i webbsammanhang. Microsoft SQL Server är kanske MS bästa produkt, och innehåller mycket (främst för drift i affärssystem etc.) som inte MySQL gör. Men gratis är det inte...

2. Hur svart ar MySQL att lara sig? Ar det lika grafiskt som access?

MySQL som sådant har inget grafiskt gränssnitt överhuvud taget, men det finns flera (gratis) programvaror som hjälper till med det. Lär dig SQL. Det är det som är kärnan.

3. Hur dyrt ar det att kopa en sadan databas, och maste man kopa en? Jag hade bara tankt anvada det for nojes skull, maste man lagga ut en massa pengar da.

Nej, MySQL är gratis (dock inte för Windows). Microsoft SQL Server är dyr.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

MySQL är gratis (dock inte för Windows)

Va :q MySQL är gratis även för windows!

"Anybody can download MySQL from the Internet and use it without paying anything" Källa

------------------
/Tor
www.tor.nu

[Redigerat av Web-Tor den 23 aug 2001]

tack sa mycket...

men vad menar du med att "du maste lara dig SQL" Jag kan lite redan, det jag anvander i asp typ "SELECT blabla FROM blabla". Ar det det man ska bygga vidare pa, eller ar det nagot helt annat du menar?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

jag tror mig veta att emission menar just frågespråket sql (structured query language), som i olika dialekter används för att kommunicera med olika dbms, som access, microsoft sql server, mysql, oracle, db2, mimer, postgre, osv.

lär dig språket, så ska du nog inte ha några större problem att använda vilken vilken som helst av nämnda databaser.

(jag anser också att mysql är gratis för alla plattformar.)

mvh,

------------------
mördar-anders, det är jag.

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

mysql i sig är inte grafiskt ett dugg, dock finns det flera fina gui att använda med det tex http://mysqlfront.de (där är fina screenshots om inte annat :) )

och med sql menar de just typ "select xxx from "... etc men det finns tydligen grymmt med features.

------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.

[Redigerat av Bitstate den 24 aug 2001]

...jag tackar sa mycket for alla svar!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

finns tydligen grymmt med features

Tja, man kan ju sköta i princip all administration med enbart sql-uttryck, så det är ingen överdrift :)
Personligen skulle jag rekommendera att man lär sig sql-administration även om man tänker använda gui:n när man "går i produktion".

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

[Redigerat av spango den 25 aug 2001]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

MySQL är gratis även för windows!

Ja, så är det ju... Hade för mig att det var något speciellt med licensavtalet för Win-versionen, men de kanske har ändrat det.

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Bitstate: Det var ett jävligt soft GUI det där. :)

*deletar phpMyAdmin* ;)

------------------
"It's my poor friend me."

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

casca: :), det regerar (gillar starkt raderna längst ner där man ser alla sql kommandon.)

------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.

[Redigerat av Bitstate den 25 aug 2001]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Hade för mig att det var något speciellt med licensavtalet för Win-versionen, men de kanske har ändrat det.

Jepp, dom ändrade licensavtalet för ett par-tre månader sedan har jag för mig.

PostgreSQL är dock trevligare än mySQL när det gäller fria relationsdatabaser tycker jag....

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

GaladrielMedlem sedan feb. 2003105 inlägg

mysql i sig är inte grafiskt ett dugg, dock finns det flera fina gui att använda med det tex http://mysqlfront.de (där är fina screenshots om inte annat )

Sidan finns inte längre kvar. Någon som vet något GUI (förutom MySQLGUI )?

För övrigt väldigt informativ tråd. Kanske borde den göras sticky?

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Galadriel skrev:

mysql i sig är inte grafiskt ett dugg, dock finns det flera fina gui att använda med det tex http://mysqlfront.de (där är fina screenshots om inte annat )

Här kan du fortfarande ladda ner Mysql Front.
http://mysqlfront.sstienemann.de/

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Galadriel skrev:

För övrigt väldigt informativ tråd. Kanske borde den göras sticky?

Google:
http://mysqlfront.venturemedia.de/index.php?act=ST&f=2&t=328

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)