hur gör jag för att ta ut alla värden i en colum som börjar på tex a?
------------------
I have not failed. I´ve just found 10.000 ways that won´t work. // Thomas Edison
10 svar · 233 visningar · startad av Alpha II
hur gör jag för att ta ut alla värden i en colum som börjar på tex a?
------------------
I have not failed. I´ve just found 10.000 ways that won´t work. // Thomas Edison
Ok.
Varför fungerar inte det här?
SELECT count(*) as cc FROM user WHERE user_name LIKE 'a%' LIMIT 0, 40
det fungerar men om man vill ta ut ett värde går det inte. det går om man tar bort count(*) as cc men det måste jag ha kvar....
------------------
Du får väl skriva så här då
select user.*,(select count(*) from user where user_name like 'a%') as cc
from user where user_name like 'a%' limit 0,40
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Får felmeddelandet:
You have an error in your SQL syntax near 'SELECT count(*) FROM user WHERE user_name like 'a%') as cc FROM user WHERE user_' at line 1
------------------
Jaså, kanske det är så att MySql inte har stöd för select i selectlistan? Hur ser hela select-satsen ut nu?
------------------
$sql = "SELECT user.*,(SELECT count(*) FROM user WHERE user_name like '". urldecode($value) ."') as cc FROM user WHERE user_name LIKE '". urldecode($value) ."'";
------------------
Varför inte skippa count(*) och använda mysql_num_rows i stället?
Jo, mysql_num_rows går ju bra. (Om man inte har med limit.)
Men, tillbaka till frågan med skalära selectar i kolumn-listan. Enligt deras dokumentation verkar det inte finnas stöd för detta. Är det någon som vet definitivt?
------------------
Såvida det inte tillkommit nyligen så går det inte.
Det står på deras (ganska feta) todolista att lägga till stöd för subselects... så skalära selectar, unions, exists-villkor och annat kul får man vänta på :(
------------------
All things serve the Beam!