dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg
Försöker fixa till en db i mySQL som jag är helt nybörjare med.
I documentationen står det:
-
Create a database called, for example, nuke:
mysqladmin create nuke
-
Now fill the databases with the tables in nuke.sql file:
mysql nuke < nuke.sql
Problemet är att jag har windows, så vad ska jag skriva motsvarande i windows?
Tacksam för svar...
BitstateMedlem sedan nov. 2000396 inlägg
det skriver du i "kommandotolken" (start->program->tillbehör), men är du helt grön på ms-dos kommandon får du se till att lära dig det först. (såpass att du kan navigera dig till katalogen där mysql ligger)
jag kan dos, det är inte det som är problemet.
Kanske skulle skrivit det...
Jag kickar igång mySQL och kommer till programmets "prompt" men jag har inte lyckats med rätt kommando.
Prövade unix kommandona och det funkade inte.
Fortfarande jättetacksam för svar...
BitstateMedlem sedan nov. 2000396 inlägg
gott, du kan dos, då blir det bra mycket lättare att försöka förklara.
mysqladmin körs inte innifrån mysql utan från dos-prompten, har för mig att progget ligger i bin katalogen.
samma gäller med nästa kommando (det med nuke < ...).
btw, ta en titt på http://www.webmasterbase.com/article.php?aid=228&pid=0 , mycket fin sida, man kan dessutom få hela artikeln på en stor sida för att kunna skriva ut/ spara på din hårddisk :)
lite kommentarer till det du försöker göra bara,
till ex 1) kan du enkelt göra även innifrån mysql, bara skriv CREATE DATABASE NUKE;
till ex 2), för att detta skall fungera måste du även ha filen nuke.sql, någon sådan följer såvitt jag vet inte med mysql :)
Jag hittade inget där.
Att skapa mySQL databaser är i sig inget problem.
Problemet är att jag vill föra över infon i filen nuke.sql till en databas som jag skapat.
Det står ju klart och tydligt hur man ska göra i linux men inte i dos.
nuke.sql är en fil som följde med Nuke och jag har prövat att lägga den i bin katalogen men det funkar inte heller.
Det är säkert bara något simpel argument men jag hittar det inte....
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
mysql <C:\parp\dinfil.sql
funkar. DOS och *NIX-skal är rätt lika i de enklare grejerna... Vad är det som felar? Hittar den inte filen? Säger mysql emot?
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
jag skriver så här:
mysql>nuke < C:\sökvägen till\nuke.sql
Och då ger den mig bara en ny rad utan felmeddelande, eller konfermation på att det lyckats.
prövade så här också:
mysql>mysql nuke < C:\sökvägen till\nuke.sql
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg
Pröva att lägag till ett ; efter "mysql> nuke < C:\sökvägen till\nuke.sql"
Altså så det står:
" mysql> nuke < C:\sökvägen till\nuke.sql; "
(Utan " " förståss)
Jag har haft liknande problem med det där...
Men alla komandon som du gör, avslutas ju med "\g" alternativt med ";".
Det gör dom i *nix iaf, så jag antar att det borde vara så i windows åxå...
Lycka till! =)
MarcusMedlem sedan juli 2000470 inlägg
Jag antar att du försöker dig på att installera det "häftiga" phpNuke, nyhetsportalen. Du kommer snart inse att du behöver kunna en hel del för att kunna få nuke att bete sig som du vill.
Mitt tips är att du ger dig ut på webmastersbase, se
Bitstate's länktips ovan.
För övrigt så behöver du vara rätt så grafiskt lagd om du ska kunna få Nuke att se snyggt ut :-)
Fan jag får spel, det står att alla kommando ska sluta på ; eller \g och hur jag än skriver får jag "error on line1 near..."
Men det måste ju finnas ett standard sätt att skriva detta, dvs att fylla en databas med info utan att skriva det för hand...
Kör ni alla här med Linux?
Ska man kanske fråga under SQL istället?
Ja jag försöker få igång nuke.
Så länge det finns dokumentation så tycker jag inte det är så svårt, men Nuke sidan är ju asrörig och ingen vidare dokumentation för det jag är ute efter...
mysql>mysql nuke < C:\sökvägen till\nuke.sql
Betyder detta att du försöker göra detta efter att du startat mysql.exe? Ser så ut...
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
Jag har prövat att skriva det både i mysql.exe och i dosprompten och inget funkar!
Om detta DOS-kommando inte funkar har du allvarliga problem:
"C:\mysql\bin\mysql.exe" <"C:\dinfil.sql"
------------------
nope det funkade inte...
ska pröva att installera om skiten.
... och vad var det som gick fel, då? Den här omdirigeringen har ingenting med mysql.exe att göra, det är en DOS-feature.
------------------
E:\>e:\program files\mysql\bin\mysql.exe < e:\program files\mysql\bin\nuke.sql
The system cannot find the file specified.
Tänkte att den kanske inte av någon anledning inte klarade mellanrummet i program files, så jag kopierade över allt i mysql mappen till C roten.
Då såg det ut så här:
E:\>c:\mysql\bin\mysql.exe < c:\mysql\bin\nuke.sql
ERROR 1046 at line 11: No Database Selected
Nu börjar det likna något eller?
Fler tips?
Jäpp, det gör det. Lägg till en USE-sats först i filen...
USE nuke_databasen;
------------------
fett det funkar!!!
stort tack till dig Spango!!!!