dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg
Försöker fixa till en db i mySQL som jag är helt nybörjare med.
I documentationen står det:
-
Create a database called, for example, nuke:
mysqladmin create nuke
-
Now fill the databases with the tables in nuke.sql file:
mysql nuke < nuke.sql
Problemet är att jag har windows, så vad ska jag skriva motsvarande i windows?
Tacksam för svar...
BitstateMedlem sedan nov. 2000396 inlägg
det skriver du i "kommandotolken" (start->program->tillbehör), men är du helt grön på ms-dos kommandon får du se till att lära dig det först. (såpass att du kan navigera dig till katalogen där mysql ligger)
jag kan dos, det är inte det som är problemet.
Kanske skulle skrivit det...
Jag kickar igång mySQL och kommer till programmets "prompt" men jag har inte lyckats med rätt kommando.
Prövade unix kommandona och det funkade inte.
Fortfarande jättetacksam för svar...
BitstateMedlem sedan nov. 2000396 inlägg
gott, du kan dos, då blir det bra mycket lättare att försöka förklara.
mysqladmin körs inte innifrån mysql utan från dos-prompten, har för mig att progget ligger i bin katalogen.
samma gäller med nästa kommando (det med nuke < ...).
btw, ta en titt på http://www.webmasterbase.com/article.php?aid=228&pid=0 , mycket fin sida, man kan dessutom få hela artikeln på en stor sida för att kunna skriva ut/ spara på din hårddisk :)
lite kommentarer till det du försöker göra bara,
till ex 1) kan du enkelt göra även innifrån mysql, bara skriv CREATE DATABASE NUKE;
till ex 2), för att detta skall fungera måste du även ha filen nuke.sql, någon sådan följer såvitt jag vet inte med mysql :)
Jag hittade inget där.
Att skapa mySQL databaser är i sig inget problem.
Problemet är att jag vill föra över infon i filen nuke.sql till en databas som jag skapat.
Det står ju klart och tydligt hur man ska göra i linux men inte i dos.
nuke.sql är en fil som följde med Nuke och jag har prövat att lägga den i bin katalogen men det funkar inte heller.