MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Jag har en databas över medlemmar. Problemet är att jag har rensat en del och har (för enkelthetens skulle) två medlemmar. De har 'MedlemsID' 1 och 2. Id 3-8 är medlemmar som jag tagit bort. Nu vill jag ju att den senaste medlemmen ska hamna på tredje plats. Istället hamnar den på 9:e.
Hur gör jag för att den senaste medlemmen ska hamna på platsen DIREKT efter den sista medlemmen?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det finns inga platser i en tabell i en relationsdatabas. Poster identifieras enbart av vilka värden de har i de kolumner som ingår i tabellen.
Om du vill återutnyttja medlemsnumber så kan du inte ordna det med en räknare som hanteras av databasen utan du måste själv ta fram nästa lediga nummer i så fall.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Jag har självklart en räknare (auto_increment) som står och puttrar ;)
------------------
DinDator.nu
psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg Som LarsG säger, det finns inga sådana platser i en relationsdatabas, men vill du följa LarsG's exempel med att själv hitta nästa nummer så bygg enligt principen:
Hitta största värdet på ID där det inte längre ökar med 1 för varje rad, öka på med 1 och sätt ID i den nya raden till summan av det hämtade värdet plus 1.
Se till att kolla så du inte skriver över något annat ID.
------------------
Jonas Carlsson
http://quake.swe.net/eguana
xeez@swipnet.se
Killed by death
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Vet inte om jag fattat frågan rätt, men om jag vill ha riktig nummerordning i en databas tar jag bort kolumnen räknare o lägger sedan in den igen.
På det sättet nollställsräknaren o räknar sedan uppåt.
Andreas
[Redigerat av AG den 07 maj 2001]