I access finns det "replikeringsID" att välja i primär nyckeln, finns det liknande i MySQL?
------------------
Data-Doktorn
7 svar · 303 visningar · startad av aleborg
I access finns det "replikeringsID" att välja i primär nyckeln, finns det liknande i MySQL?
------------------
Data-Doktorn
Någon som vet? jag är på jakt efter precis samma sak ;)
lite nyfiken, vad gör den funktionen i access?
kollade runt lite och hittade detta:
Number: Replication ID : NOT SUPPORTED
The Number:Replication ID Datatype in Access is not supported in MySQL.
Källa: http://www.chilisoft.com/psiwebasp/mysqlaccess.asp
SimonG den gör så att du får värden som detta:
{9A35244C-D10F-4B8F-A2BE-48392B2939C2}
webtomten;
aha, då e jag med, det har man ju sett på diverse citer, vad är anledningen till att använda dem?
E med på att det e svårare att "gissa idn" och så, men mer?
.S-
Det är också ett sätt att se till att datan från flera olika datakällor som replikeras till en central datakälla aldrig får problem med att poster kräver samma id-värde i den centrala tabellen. Därav namnet replikerings-ID.
Exempel: Fältsäljare glider omkring nerkopplat och säljer prylar. Dessa försäljningar matas in i en off-line applikation som ligger på säljarens bärbara dator. När säljaren är tillbaka inne på kontoret pluggar han in datorn och replikerar över ändringar till den centrala servern, och replikerar information till den lokala databasen, så den är så up-to-date som möjligt.
Mvh,
Jag ser fortfarande inte något riktigt användningsområde för det här. Trots allt så får man ju ett unikt ID när man stoppar in det i den centrala databasen, och det är först då det är intressant och blir live-data. Sen ser jag absolut inget hinder för att man lagrar med ett obestämt ID under resa, och sedan tilldelas ett ID vid synkronisering. Det är bara mjukvara - allt går att lösa.