...om det enbart är brist på pedagogisk förmåga som gör att det sällan finns bra dokumentation i programmeringsvärlden. För det kan väl inte vara så att man avsiktligt håller inne med kunskapen och krånglar till det?
I de flesta "tutorials" (för det finns ju förstås sällan något bra på Svenska) så stöter man på patrull redan i det inledande stycket. Där förväntas man känna till en hel massa uttryck och förkortningar. Följden blir att man inte ens klarar av det som var avsett som en startuppgift.
Efter att, med stor envishet och massor av timmar, ha lyckats skaffa mig vissa grundläggande kunskaper i olika språk, så kan jag nu börja tillgodogöra mig de tutorials och manualer som finns. NU SOM FÖRST - kan jag börja lära mig på riktig. NU - kan även jag se att manualerna är bra och givande.
Det jag ville skriva av mig är att jag tror att många, som egentligen har viljan, tröttnar innan de ens kommit igång pga bristen på enkla grundexempel.
Själv har jag nyligen plockat hem MySQL och myphpAdmin, men möts av samma problem igen. Jag behöver ett förklarat grundexempel (allra enklaste varianten) för att komma igång. Känner du dig manad att skriva ett sådant så kommer du att få hjältestatus hos rätt många. Är det enkelt och kort så kan det ju lämnas i denna tråd. Är det lite mer utförligt så maila det till mig så ska jag se till att det kommer andra tillgodo via webben.
Åsnan /webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg När denna sidan laddat klart så skriv ut den eller spara hem den.
Även om man aldrig hört talas om sql så kommer man faktiskt igång väldigt bra.
Det är en fördel om man har en egen maskin som man kan testa mot, t.ex en linuxburk med Apache, PHP och MySQL.
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg yep, den sidan regerar. Vet inte hur många gånger jag har länkat till den här på wf. :)
Blir dock lite trött på allt gnäll (jag tänker inte nu enbart på ditt inlägg, du verkar ju ha försökt ialla fall :) ), för det första har du inte pröjsat en enda krona för det men förväntar dig ändå att allt skall finnas tillgängligt. Antar att om du köpt en bok om ämnet så skulle det gå bra mycket enklare.
De flesta tutorials är ju dessutom skrivna av helt vanliga personer (utan direkt anknytning till produkten) som varit sjyssta nog att skriva ner några rader om hur man kommer igång. Visst vissa kanske inte passar just dig ... dessa personer vinner ju ingenting på att folk lär sig språket utan de gör det enbart av vänlighet. :)
Det är en jäkla skillnad om man tex som mig hade en bakgrund med flera års progrnmmering och annat meck bakom mig när jag började leka med php+mysql+apache eller om man är helt grön och aldrig lekt med olika programeringsspråk. Därför är det självklart att de tutorials där författaren antar att man har en viss erfarenhet givetvis inte passar för de som är helt nya.
Lägg därtill att när man väl fattar hur det fungerar är det svårt att komma ihåg vilka delar som var svåra att förstå när man började, då är det inte så lätt att skriva ...
Man måste ju givetvis vara beredd att lägga ner lite tid och få meka en hel del innan man börjar fatta hur sakerna fungerar.
Orkar man inte det får man helt enkelt ta och offra en hög sedlar och införskaffa "riktiga" böcker om ämnet.
:)
Yes!!!
Två svar på mitt "gnäll". Ett önskat och ett förväntat ;)
Till FlashX,
Tack för länken :) Har den länkats här tidigare så har jag missat den (kunde kanske sättas upp i "relaterade länkar"? Jag kommer verkligen att anstränga mig för att ta till mig dokumentet.
Till Bitstate,
Om man är över 40 (som jag) så finns inte längre alternativet att gå på skola för att lära sig :( Om man dessutom (som jag) har svårt för att ta till sig förståelsen av programmering så är man hänvisad till böcker och Internet. Om man (som jag) är arbetslös och ska försörja en familj på A-kassa så är dessutom alternativet med böcker uteslutet.
Kvar finns då vänliga människor på Internet som vill göra en insats (vilket väldigt många vill - tack och lov).
Ibland kan det vara bra att försöka se saken ur andra perspektiv förutom sitt eget ;)
/webb
------------------
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg Trisst att du tog illa upp (hoppades att du skulle se på alla smajlies att jag inte är fullt så otrevlig :) )
Även om man nu som jag är väl under 40 (är 20) så lär man sig faktist inte sådant på några skolor (möjligt att man kan men det är i så fall på högskolenivå/universitet) tom på gymnasiet lär man sig enbart grunderna (då väldigt basic) i programmering om man väljer det som tillval.
om du läser mitt inlägg en gång till så ser du förhoppningsvis att även jag kan se saker från andras perspektiv men det enda jag vet definitivt är ju saker jag själv upplevt.
(jag tänker inte nu enbart på ditt inlägg, du verkar ju ha försökt ialla fall :) )
ta och kolla runt ett tag så kommer du att se att allt fler numera frågar först och försöker själv efteråt istället för att sätta sig ner och försöka lösa det själv.
om man som jag nu postat länken flashx postade snart 5 ggr i samma forum (under mindre än 2 månader) så börjar man undra om folk verkligen är så lata att de inte ens först söker i forumet efter frågor folk ställt innan efter bra tutorials ...
ta inte illa upp, det var inte riktat mot dig.. trodde det framgick tydligt :)
Bitstate,
Det e lugnt kompis :) Tog egentligen inte alls illa upp utan visade bara på min egen situation som exempel.
Precis som du och andra reagerar över folk som inte tar sig tid att faktiskt försöka, så kan vi som ändå gör det, bli rätt trötta på att se svar i stil med RTFM.
Jag är inte alls irriterad på dig och tror inte för en sekund att du är otrevlig ( vilket du antagligen kommer att få bevisa framöver när jag ställer frågor här ;) ).
/webb
------------------