nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Jaha då var det dax att börja lära sig detta då hmmm :\ stötte på problem innan
jag öppna mysql ju *hehe*
Nä men jag installera in mysql på min win2000 maskin och såg nått grafiskt Jippi tänkte jag då men men hade ju fel det var ju inte jippi.
Mina fråga är denna:
Denna grafiska del i mysql går det att använda den att skapa allt i databasen?
Eller måste man gå in någon annansstas och hålla på att skapa tabeller och sånt :q
/
nordan
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Öh, kolla på mysql.com, där har de en massa grafiska klienter. Men varför i hela friden vill du använda grafiska gränssnitt när de suger så hårt? Att göra allt med sql-kommandon är faktiskt väldigt smidigt.
------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Oki jag behöver inte ha det grafiskt
men vart arbetar jag då?
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Att göra allt med sql-kommandon är faktiskt väldigt smidigt.
...under förutsättning att man kan dom.....
------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg OK, arbetar du textbaserat gör du det via klienten mysql.exe (ligger i samma katalog som mysqld.exe&c:o).
Sql-referens för MySQL finns här för onlineläsning och här för nedladdning.
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag håller med dig, skriva in sql kommandon för hand orkar man inte.
Kolla in phpmyadmin. Det är ett gäng php filer som på nåt finurligt sätt lyckas prata med din dator. Alltså inget stand alone program.
http://phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Hej jag behöver lite hjälp på traven att
starta upp en enkel databas i MySQL
Kan inte någon skriva lite enkelt hur man tex gör en lite databas med tex
Förnamn Efternamn och telefonnummer.
Bara för att visa mig hur det går till
/
nordan
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Textbaserat, såklart:
CREATE DATABASE persondatabas;
USE persondatabas;
CREATE TABLE PERSONER (
p_id INT UNSIGNED AUTO_INCREMENT,
p_fnamn VARCHAR(30),
p_enamn VARCHAR(30),
p_telnr VARCHAR(15),
PRIMARY KEY(p_id)
);
Som en liten bonus fick du med p_id, som är en räknare och tillika primärnyckel.
------------------
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Oki tack så mycket
Det funka att skiva in dessa värden :)
Nu har jag två frågor till
#1, När man har gjort en sådan tabell som man är nöjd med på sin lokala maskin kan man publicera ut den på samma sätt som när man ftpar nått eller måste man skriva om tabellerna på webben igen?
#2, Jag kör min mySQL på en win2000 maskin med activeperl och IIS måste jag ha något mera program för att kopplingen mellan db och perlprogrammet skall fungera?
Isf vad?
Och hur får man fram rätt sökväg till databasen? Alltså localt då.
//
nordan :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
#1, När man har gjort en sådan tabell som man är nöjd med på sin lokala maskin kan man publicera ut den på samma sätt som när man ftpar nått eller måste man skriva om tabellerna på webben igen?
Nja, du får skicka sql-statserna. Kolla in programmet mysqldump.
#2, Jag kör min mySQL på en win2000 maskin med activeperl och IIS måste jag ha något mera program för att kopplingen mellan db och perlprogrammet skall fungera?
Den som det visste :) Det verkar så, kolla mysql.com.
------------------