webForumDet fria alternativet

MySQL i stället fär MS SQL-server

6 svar · 467 visningar · startad av Roland

RolandMedlem sedan mars 200139 inlägg

Finns det några rimliga anledningar till att välja MySQL i stället för MS SQL ? eller är det bara en ersättare för de som vill köra andra språk och access inte då är lämplig ? Givetvis är ju MySQL fri men blir det verkligen så billigt ? Eller har ni andra bra argument.

------------------
Tänkte inte på de'

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

eller är det bara en ersättare för de som vill köra andra språk

Andra språk än vilket?

------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det beror på vilka krav man har. Generellt så kan man säga att MS SQL Server tävlar i en högre division än mySQL.

Skall man bygga t.ex en webbsajt och behöver en databashanterare så kan mySQL vara ett bra (och mycket billigare) alternativ.

Skall man däremot bygga ett logistiksystem för ASG och hantera alla deras transporter i realtid så är nog MS SQL Server eller någon annan kommersiell jätte som t.ex Oracle eller IBM DB2 ett bättre val.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

mySQL är inte fritt. Det kostar bara inte pengar att använda det (stor skillnad). Nu har jag inte använt MS SQL men rent prestanda mässigt så skiljer det inte så mycket åt vid just webbhantering som de andra sagt. Själv så har jag varit utvecklare för en sportcommunity som har runt 30000 medlemmar med c:a 1000 aktiva varje dag. Det funkar klockrent utan ens det syns speciellt mkt när man listar de processer som körs på servern (En dual PIII 800)

Så ska du utveckla mot webben så är mySQL att föredra.

Föresten så har ju NASA övergett oracle för att köra mySQL och det kan ju ses som ett gott tecken
http://www.mysql.com/news/article-51.html

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

RolandMedlem sedan mars 200139 inlägg

Andra språk som jag nämnde blev lite fel tänkte här olika operativsystem. Tillbaka till tråden igen, alltså som access har klara begränsningar i antal användare så undrar jag om liknande begränsningar finns hos MySQL eller är det likt MS SQL betydligt mer fritt mot många samtidiga användare ?

------------------
Tänkte inte på de'

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Nej, ska man jämföra MySQL med antingen Access eller SQL Server så är det nog SQL Server det hamnar närmast.

------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

men rent prestanda mässigt så skiljer det inte så mycket åt vid just webbhantering som de andra sagt.

Precis, mycket avMySqls "goda" rykte handlar enbart om vad man läst på webben, inte testat själv.
Rent funktionsmässigt och prestandamässigt, ligger MS-SQL ljusår före (nåja, liten överdrift kanske) det är inte riktigt samma "liga".

Att NASA valde MySQL var att de skulle uppdatera en mailinglista, och den avdelningen hade en budget på $5000. Läser man artikeln så förstår man att det var priset som spelade roll,inget annat.

MEN, jag förespråkar MySQL om priset har en avgörande faktor, och att den klarar uppgiften rent tekniskt tex när man inte behöver främmande nycklar osv.

Många större webbplatser använder PHP med MS-SQL av den orsaken, högsta prestanda med script/databas.

citat ur en artikel om PHP (som jag rekommenderar)

"If you use a lot of stored procedures, complex subqueries, or data integrity via foreig-key constraints, you should opt for something other than MySql."

Ur Dr.Dobbs Journal (januari 2001), artikeln PHP & Hosted Applications.

/T
/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)