webForumDet fria alternativet

Klurig SQL i användar tabell

3 svar · 189 visningar · startad av Ryzzen

RyzzenMedlem sedan mars 2000267 inlägg

Okej så här är det.
Jag vill ta ut lite data från ett par tabeller om olika personer. Och sen vil jag sortera efter olika data.

ex.

$Profile = mysql_query("SELECT * FROM lan_anmalda, users_profile, users_phone, users_email, users_icq WHERE lan_anmalda.laLanID = '$LAN' AND lan_anmalda.laUserID = users_profile.PrUserID AND lan_anmalda.laUserID = users_phone.PhUserID AND lan_anmalda.laUserID = users_email.EmUserID AND lan_anmalda.laUserID = users_icq.ICQUserID ORDER BY '$sortering' DESC",$db_con) or DBError($db_con);

Okej en liten förklaring. lan_anmalda är huvud databasen i det här fallet. Alla andra tabeller innehåller bara data som lan_anmalda refererar till genom UserID.

Sen på slutet så vill jag ju sortera efter en vallfri post i en tabell.

Men den vill inte. $sortering kan innehålla som exempel "users_profile.prAlias".

Vad gör jag för fel??

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du säger ju inte vad du får för fel. En sak är att det inte skall vara apostrofer kring kolumnnamnet i order by, dvs

ORDER BY $sortering DESC

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

okej

Felet är att han inte vill sortera som jag vill..Han sorterar inte över huvud taget..

Har testat att lägga in variabeln $sortering direkt i SQL satsen. Funkar inte då heller..

Okej jag tar tillbaka det där med att det inte funkar...

Det gör det nu efter att jag tagit bort fnurparna:D

Tackar

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)