hur
17 svar · 445 visningar · startad av aleborg
Först och främst så skapar du en databas med CREATE DATABASE databas_namn;
Sedan skapar du en tabell med fölande sats/syntax: CREATE TABLE tabell_namn (fält1 datatyp);
Exempel: CREATE TABLE EXEMPEL (NAMN CHAR(30), BELOPP NUMER);
------------------
/Sammy Swärd
phpMyAdmin är ju grafiskt och även väldigt lättanvänt. Där kan man väldigt lätt skapa tabeller.
jag har inte php installerat utan tänkte använda asp
Nu hör detta egentligen inte hemma här, men jag rekommenderar dig att köra PHP istället. Mycket bättre.
det tror jag säkert, tänkte lära mig det senare, nu har jag precis lärt mig ASP :)
Det är faktiskt inte så svårt eller jobbigt att använda MySQL utan något GUI, skulle snarare vilja säja att det går snabbare när man väl fått lite häng på det hela. =)
laddade ner GUI från MySQL, men den vägrar skapa tables :(
Just nu känns det som om man fattar noll av MySQL(vilket jag också gör) att det ska va så krångligt. Kollade lite i manualen, det borde vara skottpengar på personen som skrev den(precis som det borde vara på den som planerat trafikljusen i stockholm)!
Access är underbart på det sättet, man behöver inte kolla manualen för att fatta, men å andra sidan så klarar inte Access 5-10000 besökare om dan!
Någon som har något förslag?
Jag föreslår att du tar dig en titt på boken "Lär dig MySQL på 3 veckor" av Mark Maslakowski. Den är riktigt bra. :)
Sammy! Var ska skriva det? I ett ASP dokument? Eller i dosfönster som det tjatas om i manualen?
Om det är i ASP kan man inte bara skapa ett formulär som man kan fylla i tabellnamn och ha tabellsorten i en dropdown, och sedan en sida som tar emot formuläret och skapar allt? Vad enkelt livet skulle va då!
Kim! Jag har läst "ASP" av Erik Ronne och inte lärt mig nått :) föredrar att slita med saker själv. Oftast behöver man bara lite hjälp på traven så brukar det lossna :) Men tack för rådet, har du läst den? Kanske funkar bra som referens bok om inte annat :)
[Redigerat av aleborg den 16 mar 2001]
aleborg: Jag använder också MySQL med ASP, funkar jättebra. Kolla här för lite artiklar att komma igång med.
www.devshed.com/Server_Side/MySQL/
Att arbeta i ett DOS fönster är faktiskt inte alls så osmidigt som detlåter.
Fattar inte hur du kan smutskasta den nästbästa manualen i världen (efter php manualen såklart).
Det är skitlätt att klicka sig fram till rätt ställe och instruktionerna är oftast lätta att förstå. Det gäller bara att plöja igenom lite text först. Men jag antar att du vill komma igång direkt ;)
Om du nu vill ha ett grafiskt gränssnitt så kan du ju installera php på servern bara för att köra phpMyadmin. Då har du ju även php installerat när du ska börja med det :)
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
Apropå gui:n...
Det sägs alltid att gui:n ska vara så mycket mer lätthanterliga än textbaserade, blah-blah-blah. I förrgår satt jag i två timmar med Access (skoluppgift, självfallet inte frivilligt!) och tampades med en grej som gui:t ställde till. Hade jag skrivit det i sql hade jag fixat det på en halvtimme.
Sen kan man ju bara inflika att Java-manualen är bajsbra åxå :)
------------------
Jag är en tolerant person, men bara mot de jag gillar, så passa dig!
Försökte installera PHP på min Win2000 server men misslyckades(kolla min fråga i PHP forumet).
MEN, jag har kommit såpass långt att jag har skapat en databas och lyckats logga in till den :) via dosprompt!!!
Men det stora problemet: Hur ska posterna se ut, i access är det enkelt med text, pm, tal osv. Men i MySQL???
create table User (
ID mediumint not null auto_increment,
Name char(30) not null,
osv
Vad betyder "mediumint" och hur får jag den att använda flera siffror(t ex "24132-34566-24-114") i ID istället för "1,2,3,4 osv"?
Jag har 21 olika poster, dom flesta ska se ut som "name" i exemplet ovan, men om jag vill kunna fylla i mer text, som ett pm, hur skriver jag då?
underskatta inte dosprompten.. (på fullt allvar). Det du skriver i msql i prompten är *precis* samma som du senare kommer att skicka till mysql via asp eller php, det är alltså bara en fördel att lära dig det från grunden :)
ta en titt på http://www.webmasterbase.com/article.php?aid=228&pid=0 det är en php tutorial *men* den första delen handlar ingående om hur du just skapar saker i mysql samt hur du kör select satser osv. När du väl lärt dig det blir asp/php grymmt mycket enklare :)
komm förresten nyss på, det är egentligen ingen "riktig" dos promt, utan mer en text konsoll som även kan köra 32bitars programm, enda skillanden är du inte har några flashiga fönster etc, enligt mig är det en klar fördel, enligt andra helkasst...
[Redigerat av Bitstate den 21 mar 2001]
Apropå manualer -> , den som inte har läst de olika manualerna till Visual Studio har ALDRIG läst en manual.........där har du några manualförfattare som det verkligen skulle vara skottpengar på! :(
------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."