webForumDet fria alternativet

slå ihop två SQL satser till en

1 svar · 206 visningar · startad av Qonos

QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg

Jag har två SQL-satser jag försöer slå ihop till en, men jag vet inte hur man gör riktigt.. har bara kollat på andra jag har och försökt därifrån.. någon som vet hur man gör och eller vet var på nätet man kna läsa om just detta??

$sqlquery = "SELECT * FROM food_id WHERE (localized_id = " .$row[food_id]. " AND language_id = ".$sess_language_id.") OR id = ".$row[food_id]." order by Localized_id desc";

$sqlquery = "SELECT * FROM occupation_id WHERE (localized_id = " .$row[occupation_id]. " AND language_id = ".$sess_language_id.") OR id = ".$row[occupation_id]." order by Localized_id desc";

Här kommer den som jag har försökt att göra, stämmer inte alls... eller? fel blir det iaf

$sqlquery = "SELECT food_id.*, occupation_id.* FROM food_id, occupation_id WHERE (localized_id = " .$row[food_id]. " AND language_id = ".$sess_language_id.") OR id = ".$row[food_id].",(localized_id = " .$row[occupation_id]. " AND language_id = ".$sess_language_id.") OR id = ".$row[occupation_id]." order by Localized_id desc";

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Vad vill du åstadkomma? Vill du göra en join mellan tabellerna, dvs att det finns någon logisk koppling mellan dem, eller vill du bara hämta upp två helt disparata resultat med en fråga?
Som det är nu så finns det inget villkor som kopplar ihop tabellerna.

Ett fel som finns i koden är det kommatecken som som finns mitt i

].",(localized_id

det borde nog bytas ut mot ett or eller and.

Sen så tror jag att du inte behöver konkatenera utan att man kan lägga in php-variablerna direkt i strängen.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)