webForumDet fria alternativet

Allmänna frågor om MySQL

27 svar · 735 visningar · startad av Eclipse · sida 2 av 2

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

OK, tack för tipset. I'll consider that! :-)

Boolinerna då, hur gör du med dom!? Om man har en flagga (fält) som kan var TRUE/FALSE. Måste man sjunka så lågt att man använder en INT till det...??

Man kanske skulle uppgradera till Access??

------------------
Never underestimate your opponents.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du kan ju sjunka ännu lägre och använda en char(0) och tillåta null. Den kommer att enbart använda en bit när den lagrar data.
Som sagt det finns inte boolean i Mysql.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

du kan använda typen BOOL, men om du sedan studerar tabellen så märker du att mysql faktiskt använder en INT(1) istället. dumt? kanske, men det har väl sparat tid när dom utvecklat det.

------------------
PeterSign v 2.3.36

Du kan ju sjunka ännu lägre...

He... jag skojade bara! Det är så dålig fart på diskussionen!

Jag är inte så där superhemma på det där med int(0) och NULL. Jag gillar och använder phpMyAdmin, kan du snabbt förklara var jag ska välja, det är skit samma om jag fattar... det gör man kanske förr eller senare iallafall.

jag har ju hackat asp i flera år utan att fatta hur allt fungerar, bara kunnat konstatera att det fungerar. Det är det som räknas liksom!

Peter_B
Vad menar du med BOOL? Vi snackar MySQL nu... och det har aldrig finnits som något alternativ i den versionen som jag har.

------------------

Jag är inte så där superhemma på det där med int(0) och NULL. Jag gillar och använder phpMyAdmin, kan du snabbt förklara var jag ska välja, det är skit samma om jag fattar... det gör man kanske förr eller senare iallafall.

Jag har aldrig använt phpMyadmin så jag förstår inte vad du menar med att välja. Däremot så kan jag beskriva SQL-syntaxen för hur man skapar en tabell!

------------------

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Jag gillar och använder phpMyAdmin, kan du snabbt förklara var jag ska välja, det är skit samma om jag fattar... det gör man kanske förr eller senare iallafall.

Om jag inte är ute och cyklar helt, så ska man fylla i uppgifterna i phpMyAdmin ungefär så här.. ;)

[Redigering]
Fan, nu funkar inte bilden.. :(

------------------
jo, jag är nog dummare än jag ser ut

[Redigerat av casca den 06 feb 2001]

casca
Din bild fungerar inte för mig heller...

Jag har aldrig använt phpMyadmin så jag förstår inte vad du menar med att välja. Däremot så kan jag beskriva SQL-syntaxen för hur man skapar en tabell!

Let's shoot! SQL greppar jag rätt bra vid det här laget.

Kort intro till phpMyAdmin:
Ett verktyg i html som redigerar MySQL databaser. Verktyget skriver SQL.

Testa här: http://www.phpwebdev.com/phpMyAdmin-demo/
Ladda här: http://phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/

------------------

[Redigerat av Eclipse den 07 feb 2001]

Hmm, det känns lite onödigt att dra in en massa syntax för create table här när det ändå finns mer fullständigt beskrivet på denna address.
http://www.mysql.com/doc/C/R/CREATE_TABLE.html

------------------

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)