webForumDet fria alternativet

Hur börjar man?

6 svar · 330 visningar · startad av Rocket

RocketMedlem sedan feb. 2000353 inlägg

Jag skulle vilja lära mig MySQL men jag vet inte vart jag ska börja och jag har inte en aning om hur jag ska göra. Jag har tänkt använda det men php (jag kan lite pph), det kanske bara går att använda med php? Jag behöver en grundlig guide från börjar. Jag har försökt att titta www.mysql.com och deras manual men det är inte så mycket hjälp när man inte vet vart man ska starta.

Jag har en ett konto hos www.f2s.com och där kan man ha MySQL databas.

Så nu undrar jag:
Vilka program behöver jag?
Vart man kan hitta en grundligt guide eller om nån här kan dra det som är med basic.

//Simon

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Nu vet ju inte jag hur mycket pengar du har, men vill du ha en bra guide på svenska så rekommenderar jag boken "Lär dig MySQL på 3 veckor".
Den kostar nog ett par hundralappar, men den är på svenska och den är bra. :)

------------------
Jag är hellre rik än dum

cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg

Vart man kan hitta en grundligt guide eller om nån här kan dra det som är med basic.

Okay, drar lite kort lite basic stuff. MySQL är, till skillnad från t ex Access, en hel miljö för databaser och innehåller flera kraftfulla funktioner. MySQL är dessutom mycket snabbt och framförallt gratis. I MySQL skapar du databaser på en s k "databas-server" och för att sedan använda databaserna ansluter du till servern och "berättar" i din kod vilken databas du vill använda och verifierar med lösenord och användare. :)

Så du kan använda en databas på ett ställe på flera webplatser. :)

Jag har tänkt använda det men php (jag kan lite pph), det kanske bara går att använda med php?

Nej, du kan använda ASP, PHP eller CGI för att använda MySQL. Om du använder ASP behövs MyODBC, vilket är ODBC-drivisar för MySQL. PHP har däremot ett inbyggt stöd för MySQL. :)

Vilka program behöver jag?

(Jag förutsätter att du undrar vilka program du behöver för att använda MySQL och ett skriptspråk ;))

1. En webserver (För testning av kod)
  2. En texteditor (typ Anteckningar)
  3. MySQL
  4. PHP, om du inte redan har det installerat

Sen är det bara att köra :)

------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.

Nu vet ju inte jag hur mycket pengar du har, men vill du ha en bra guide på svenska så rekommenderar jag boken "Lär dig MySQL på 3 veckor".

Japp, den är bra, har den själv. Är definitivt värt pengarna :)

------------------

Välkommen till wF förresten! :)

------------------

RocketMedlem sedan feb. 2000353 inlägg

OK!

Jag har kollat runt lite nu och f2c.com har något webbaserat verktyg men det hjälper inte så mycket när man inte vet hur man ska göra. Det måste ju finnas någon bra enkel start guide på Internet, någon som vet någon bra?

Jag skulle även vilja ha lite enkla kod exempel på en fungerande databas så att man kan de lite hur det är uppbyggt.

//Simon

SimpaMedlem sedan aug. 20001 135 inlägg

Tänkte bara säga, välkommen rocket ;)
Älskar ditt namn :D
/Simon

PS.
förlåt att jag postande ett mess som inte, borde vara här :)
DS:

------------------
Waaaazzzzzzzzzzzzzup!?!

Genererad på 362 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb