Anledningen till frågan är att här hemma så sitter jag och håller på med ( har precis börjat :) ) PHP och MySQL och det verkar som om att jag kommer att få lite mer "data jobb" på jobbet och där kör dom med SQL och ASP.
Om man kan lite MySQL är man helt borta på SQL då eller finns det några likheter?
------------------
www.lns.nu
------------------
”Det mesta vi importerar kommer från utlandet.”
George Bush USA:s nya president
Grattis USA
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Eftersom båda är SQL-servrar så har de mycket gemensamt, och du kommer definitivt att ha nytta av dina MySQL-kunskaper. MySQL har ett gäng funktioner som MS SQL inte har, men överlag kommer du märka att MS SQL erbjuder mycket mer.
Då fortsätter jag med min privata PHP och MySQL utbildning..... :)
------------------
www.lns.nu
------------------
”Det mesta vi importerar kommer från utlandet.”
George Bush USA:s nya president
Grattis USA
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Det tycker jag faktiskt inte är så bra idé. Visst är det kul att lära sig... men om du har förhoppningar om att kunna utnyttja dina kunskaper på arbetet tror jag du kommer bli fett besviken.
Jag har hackat asp i flera år och likheterna mellan asp och php (som jag började med förra veckan) är NOLL - INGENTING.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, båda har sina för- och nackdelar. Men jag tror att ditt tankesätt är mer förvirrande än givande för dig. Ska du lära dig php för att du tror att du har nytta av det i arbetet så är mitt förslag att du satsar på asp direkt...
PHP bygger på C och eftersom jag hackat C på högskolan så fattar jag rätt mycket i alla fall. Men kom inte och säg att likheterna mellan php och asp är slående för det är dom inte! Möjligen kan man applicera tankesättet, så långt kan jag sträcka mig! :-)
---
Vad gäller MySQL vs. SQL Server så kan jag till försvar för Access säga att en databas är alltid databas och mycket av arbetet är att fatta hur databaser fukar, hur man använder dom i webbsammanhang. Alltså tillvägagångssättet. Kan du väl det spelar motorn i sig inte så stor roll.
------------------
Never underestimate your opponents.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
... det verkar som om att jag kommer att få lite mer "data jobb" på jobbet och där kör dom med SQL och ASP.
Då kan jag tipsa om boken Transact-SQL Programming (TSQL är den dialekt av SQL som MS SQL använder). Skall enligt uppgift innehålla en 120-dagars provversion av MS SQL 7 (har köpt boken, men har inte hunnit kolla igenom den medföljande CD-skivan än).
En annan DBM som använder TSQL är Sybase SQL-server. Enterprise-versionen kostar multum med pengar, men du kan ladda ner en 60-dagars version av lillebror SQL Anywhere Studio. Innehåller liksom MS SQL stöd för triggers, stored procedures m.m. (något som tyvärr saknas i MySQL).
MySQL är annars ingen dålig DBM. Men den skiljer sig en hel del från MS SQL.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Vad gäller MySQL vs. SQL Server så kan jag till försvar för Access säga att en databas är alltid databas och mycket av arbetet är att fatta hur databaser fukar, hur man använder dom i webbsammanhang. Alltså tillvägagångssättet. Kan du väl det spelar motorn i sig inte så stor roll.
Hm... jo, det gör det. Kanske inte just i fråga om vad sql-syntaxen gör, men däremot hur databaserna beter sig vid krascher, hög belastning och så vidare.
------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!