EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Ett rent wildcard, jag vet inte vilket forum frågan passar bäst i.
Nu har jag fått igång PHP och mySQL på min PWS, Win-98 maskin. Har även hittat ett verktyg där man kan meppla med mySQL databaser inifrån Access. Verktyget fanns på mySQL's hemsida.
Hur kopplar jag grejerna till webben!? I kontrollpanelens "32-Bitars ODBC-datakällor" finns fortfarande mySQL inte som ett alternativ. Bord det inte göra det!?
Hmmm... what am I missing!?
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Använder du PHP behöver du inte använda DSN-kopplingar, det går bra att använda PHP's inbyggda funktioner för mySQL :)
------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Wow! Jackpot! Hmm... hur skriver jag nedanstående asp kod i php!?
'## OPEN THE DATABASE
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open("DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("\Data\databas.mdb"))
SQL = "SELECT * FROM [users] ORDER BY [x_ID]"
set mySQL = Conn.Ececute(SQL)
response.write mySQL("x_name")
'## CLOSE THE DATABASE
Conn.Close
Set Conn = Nothing
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg mysql_pconnect(localhost,"ditt_användarnamn","ditt_lösen");
mysql_select_db("databasnamn");
$res=mysql_query("SELECT * FROM [users] ORDER BY [x_ID]"");
echo mysql_result($res,0,"x_name");
typ
Detta brukar även funka rätt bra.
mysql_pconnect();
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, jag greppar koden... tror jag iallafall... Hur skapar jag en databas då?
Jag har laddat ner och installerat mySQL och det lilla trafiljuset lyser grönt. jag har läst på en massa, hittat en grafisk editor, gui, hittat ett tillägg till access där man kan meppla med mysql databaser i access(!), dock har just det ej fungerat för mig...
nanne, du kör också win 98, har du gjort databaser på din dator eller på annat sätt?
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Hittade en bra tutorial här:
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/21/index2a.html
Detta gav intressant läsning:
<?php
phpinfo();
?>
/ återkommer...
------------------
Never underestimate your opponents.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Länkrtn ovan är skit... Där skapar dom databaser med DOS prompten och så lågt tänker jag inte sjunka! Lite mer värdighet om jag får be!
Jag laddade hem och installerade ett program i går som heter SQL Maker som verkar vara vad jag letar efter. I går fattade jag inte... men det gör jag idag. to be continued...
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Hittade ett ruggigt läckert verktyg, phpWebAdmin. med verktyget kan man redigera hela databasen!
http://www.phpwebdev.com/phpMyAdmin-demo/
---
Jag får fortfararande felmeddelande på min echo rad.
Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in C:\Arbeten\WEB\olailindgren\www\index.php on line 19
echo mysql_result($res,0,"x_name");
------------------
[Redigerat av Eclipse den 30 jan 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg ÄNTLIGEN! :-)
SELECT * FROM [users] ...
SELECT * FROM users ...
Skillnaden mellan fungerande och felaktig kod... och jag som trodde att hakarna var SQL grejs! Ha, där fick jag!
tack för en fin monolog,
/ jakob
------------------
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg och jag som trodde att hakarna var SQL grejs
Ja, det är det de är. :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg tack för en fin monolog
det är vi som ska tacka för underhållningen. :)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>