webForumDet fria alternativet

vad är mysql ?

16 svar · 3 656 visningar · startad av erka

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Kan någon förklara vad Mysql är vad det är för skillnad mot exempelvis sqlserver från microsoft etc. etc. fördelar, nsackdelar

TACK SÅ MYCKET FÖR HJÄLPEN I ALLA FALL

------------------
------------------------
www.trenchcoat.se/erik/
- gillar du oxå film?
------------------------

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Rent pricipiellt är MySQL samm typ av produkt som t.ex SQL server, dvs. en RDBMS (Relational Database Management System). Skillnaden är MySQLs öppna källkod, prissättning och det faktum att MySQL inte har stöd för t.ex. stored procedures, transaktioner etc. MySQL utvecklas ju snabbt, och just inom transaktionsområdet händer mycket. Dessutom ska tilläggas att MySQL är väldigt snabbt på det den klarar av. Ofta snabbare än både SQL Server och Oracle.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag förstår inte riktigt när du säger att MYSQL och SQL server i princip är samma typ av produkt när du samtidigt säger att MYSQL saknar stöd för transaktionshantering. Just stöd för transaktionshantering är, som jag ser det, en av de mest fundamentala funktionerna i ett DBMS. Visst, det finns många användningsområden för MYSQL men i t.ex. en e-handelslösning är den inte ett alternativ.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Kan man köra det på windows burkar eller är det bara unix system ? Sen undrar jag vad exakt som ni menar med transaktionshantering ?

Tack hitills..

Hur skiljer sig koden från sql server å mysql ? är det mycket annurlunda och om man kör tex. en linux burk och installerar chilisoft och mysql. Kan man då köra smärtfritt asp och vanliga sql kommandon ?

------------------
------------------------
www.trenchcoat.se/erik/
- gillar du oxå film?
------------------------

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Stöd för transaktioner finns väl i senaste versionen av mySQL, eller är i vart fall på väg?

Visst, det finns många användningsområden för MYSQL men i t.ex. en e-handelslösning är den inte ett alternativ.

Åjo, så kategorisk kan man inte vara. Jag känner en stor e-handelstjänst som tills alldeles nyligen körde mySQL.

Sen undrar jag vad exakt som ni menar med transaktionshantering?

I stora drag: En transaktion (t.ex en insättning i databasen) skall kunna göras ogjord om inte samtliga delmoment lyckats. När en insättning lyckats till fullo så är transaktionen "commited", dvs genomförd i sin helhet, om inte alla delmoment lyckats så görs en "roll-back" på de utförda ändringarna vilket innebär att inga delmoment i transaktionen har utförts.

Kan man då köra smärtfritt asp

Varför vill du köra asp på en linuxburk? Det går, men det är inte rätt :)

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

[Redigerat av sgtpepper den 10 dec 2000]

Mysql finns för Windows och Unix.
Titta på www.mysql.com

Den SQL-dialekt finns i MYSQL är mycket mindre omfattande än vad SQL server har. T.ex. så finns det inte subselect i MYSQL. Det som finns i MYSQL finns också i SQL server även om det är olika syntax i vissa fall. . Om man håller sig till enkla select,insert,update och delete satser så ser dessa lika ut i båda systemen. ASP går att köra mot båda.

Transaktionshantering innebär att man kan gruppera ihop flera operationer mot databasen och dessa hanteras så att antingen genomförs alla operationer eller så genomförs ingen alls.

------------------

tack killar, nu är jag lite klarare i skallen..TACK!

------------------
------------------------
www.trenchcoat.se/erik/
- gillar du oxå film?
------------------------

Jag känner en stor e-handelstjänst som tills alldeles nyligen körde mySQL.

Att det finns dom som inte förstår riskerna med att inte använda transaktioner är ingen nyhet.

------------------

KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg

LarsG

och du är expert på området? :q

------------------
Ri, ri, ripuli

Att det finns dom som inte förstår riskerna med att inte använda transaktioner är ingen nyhet.

Sant :)

Men jag tycker ändå inte att det alltid nödvändigt med transaktionsstöd för e-handelsplatser och liknande.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Sant. Är man bara medveten om vad man gör så kan man komma långt utan transaktioner.

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Länk till MySQL manuals beskrivning av transaktioner
http://www.mysql.com/documentation/mysql/commented/manual.php?section=COMMIT

------------------
http://www.igiro.se/

Det är ju positivt att de som utvecklar mySQL har kommit till insikt om behovet av transaktionshantering. En anledning till min kritik gentemot mySQL är att de i sin dokumentation och i andra sammanhang har sagt att transaktionshantering inte är nödvändigt utom i speciella fall. Oavsett hur mycket man vet så finns det inget alternativ till transaktionshantering om man vill undvika risken av att införa inkonsistens i sin databas. Så att använda en databashanterare som inte har stöd för transaktionshantering i ett system som hanterar förändring av affärskritiska data är inte ett alternativ.

------------------

Jo, men oftast används mySQL som en snabb och billig (fri) databas för att t.ex lagra webbinnehåll och dylikt samt till "enklare" ehandelsplatser där transaktioner visserligen skulle vara bra, men där det ändå inte är livsviktigt.

Jag menar, om man smäller upp en ehandelsplats av model jättestor (vem som nu må tänkas göra det i dagens läge :e) så kör man ju ändå inte mySQL, då tar man ju hellre fram tjocka plånboken och köper t.ex DB2 eller Oracle eller någon annan tungviktare.

Förresten, såg att din mailadress är mimer.se, jobbar du med utveckling av databashanterare?

------------------

sgtpepper
Jo jag håller på med utveckling av databashanteraren på Mimer. På senaste tiden så har jag jobbat mest med implementation av triggers och stored procedures.

Jag uttryckte mig onödigt provokativt i något tidigare inlägg. Hoppas att du inte tog illa upp.

God jul :)

------------------

[Redigerat av LarsG den 16 dec 2000]

Hehe, skoj med ett proffs i diskussionen, jag tycker inte att du uttryckte dig provokativt, du har ju helt rätt (rent teoretiskt :))

Det skojiga är ju att du inte knäckte Kim när han lade fram sitt snusförnuftiga och patroniserande inlägg "LarsG, och du är expert på området?", du är ju verkligen expert på området, fan va kul!! :e :e

(Hade jag varit du så hade jag avlossat ett dräpande svar ;))

Jag har hört väldigt lite om MimerSQL, är ni inriktade på någon speciellt branch/område med den produkten eller varför har man inte hört lika mycket om Mimer som om t.ex mySQL och PostgreSQL?

God Jul och Gott nytt år! :)

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 16 dec 2000]

Jo i praktiken så blir det nog att man får göra olika avvägningar som förhpoppningsvis är grundade på en riskbedömning och en konsekvensanalys.

------------------

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)