webForumDet fria alternativet

mySQL, vad är det?

4 svar · 290 visningar · startad av Marcus

MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg

Hej

Jag har börjat programmera PHP och har lyckats installera PHP tillsammans med PWS och det verkar fungera ok. Den exekverar iaf PHP-koder :-)

Nu till problemet... jag installerade mySQL... trodde jag. Det är bara det att jag fattar inte riktigt mySQL's arbetsmiljö. Jag gick in i bin-katalogen och drog igång en sorts admin. på andra ställen finns det andra exe-filer. Vilka ska man starta och hur f*n gör man för att hantera tabellerna? Argh!

Jag kan inte mycket om det här, men jag har kommit längre nu än nyss iaf ;-)

Hjälp mig få en översikt över mySQL! Vilken miljö jobbar man i? Hur går det till att arbeta med mySQL?

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Jag är också intresserad av MySQL, men fattar liksom Marcus inte särskilt mycket.. :(

Har laddat hem & installerat MySQL från www.mysql.com och sen då? Så som jag har fattat det kan man/måste man 1) Starta MySQL innan man kan använda databasen 2) skapa databasen genom nåt program 3) Administrera databasen? Stämmer detta eller är jag bara ute och cyklar? ;)

------------------
ännu ett otroligt genomtänkt inlägg av casca

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

MySQL är en databas. Databasen körs av en server. För att modifiera data i databasen kopplar man upp sig mot servern och modifierar data i databasen.

Det finns ett textbaserat program som heter mysql som man kan använda för att skapa databaser lägga till data modifiera data och fråga after data med.

För att komma in i databases är det första man gör att definiera vilka som har rättigheter att kommunicera med databasen dvs vilka kan ändra vilka data i databasen.

Starta programmet sql - logga in och skapa en egen användare för dina behov.

Sedan är det bara att sätta i gång att skapa en databas beskriva hur data skall lagras i tabeller i databasen och slutligen lägga till data till databasen.

Det finns även mera grafiska program men har aldrig provat dem då jag finner att jag är mera produktiv via textbaserade gränssnitt.
Jag rekommenderar nykomlingar att köpa en bok om MySQL. För erfarna datautvecklare så räcker dokumentationen som följer med MySQL långt.

------------------
Nätshoppar du med Igiro ? http://www.igiro.se/

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

MySQL är en databas.

Det där väl inte riktigt rätt? :o

Så som jag har fattat det så skapar man databaser "inom" MySQL... Eller är jag helt ute och cyklar? :q

------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ja, egentligen så kan man väl säga att mySQL är en databasserver eller databashanterare, men oftast säger man bara "databas".

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)